מה ההבדל בין בוררות לגישור

עורך דין טל טאוב

קבלת ייעוץ משפטי ללא התחייבות מעורך דין טל טאוב בנושא מה ההבדל בין בוררות לגישור

השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם

כיום יותר ויותר בני משפחה מבקשים לפתור סכסוכים המתקיימים בינם מבלי צורך להגיע להליך משפטי. ישנה הבנה כי זוהי עשייה הגוררת עמה בזבוז כספי רחב ואף הדבר יכול להגיע למאבק מתיש ומעייף. כעת נוצרו שתי סוגים של שיטות בעזרתן יהיה אפשר לפתור סכסוכים בין בני משפחה. בוררות וגישור. כול אחת מהן היא עשייה נפרדת אך ישנו דמיון בין שתי הפעולות.
בכול הנוגע לגישור, הרי שישנו צורך כי שני הצדדים יעבדו יחד עם בעל המקצוע על מנת להגיע לפתרון הרצוי. באשר לבוררות, הצדדים צריכים לקבל את הפתרון הנוצר בעזרת בעל המקצוע מבלי שיוכלו לערער על ההחלטה שלו. במאמר הבא נבקש להסביר בפירוט על ההבדל בין שתי השיטות.

בורר מול מגשר – ההבדל בין המקצועות השונים

הדרך בה נוצר החיבור בין שני הצדדים

ההליכים של בוררות וגישור נעשים על מנת ששני צדדים הנכנסים לסכסוך יוכלו להגיע לחיבור בינם.
למעשה שני הדברים מתקיימים כדי שיוכל להתקיים לו פיתרון לריב הנמשך לו לאורך פרק זמן.
כאשר אנחנו מדברים על בוררות הרי שישנו צורך להבין כי בעל המקצוע מחבר בין הצדדים בדרך מלאכותית. כלומר הוא זה שמניח את הפתרון ועליהם לציית לדבר. השיטה של גישור דוגלת בניסיון לחבר בין הצדדים בעזרת שיח ופגישות החוזרות על עצמן. יש להבין כי בשני המקרים ישנו צורך כי הצדדים הנמצאים בריב, יפעלו גם הם על מנת שהפתרון יוכל לעבוד.

מרחב הסמכויות של בעל המקצוע

האדם האחראי על הליך הבוררות, הבורר, הוא כזה אשר יש לו מרחב סמכויות גדול יותר מאשר המגשר. כך הוא יכול ליצור פתרון אשר שני הצדדים צריכים לפעול על פיו. הם הסכימו לקבל את המרות שלו ולפיכך הם יצייתו לאפשרות שיצר. בתהליך של גישור, הלקוחות עצמם הם אלו שקובעים אם הפתרון שיצר המגשר הוא טוב מספיק. הם אלו שצריכים לחתום על מסמך אשר נוצר בסופו של יום. יתרה מזאת, הבורר יכול לפעול בצורה עצמאית מבלי ביקורת של הלקוחות. המגשר נתון לחסדיהם של האנשים שבשבילם הוא עובד.

המרות של בעל המקצוע

שני התהליכים הם כאלו הנוצרים מול בעלי מקצוע. אך בכול אחד מהם, לאדם מולו תעבדו ישנו מרחב שונה לגמרי של עבודה. הדבר נוצר אודות למרות שיש לו ולסמכות הקיימת אצלו.
הבורר הוא אדם סמכותי אשר שני הצדדים חייבים לקבל את ההחלטות שלו ואת היכולת שלו ליצור פתרונות בשביל המקרה הספציפי. כאשר אנחנו מדברים על מגשר, בסופו של יום הלקוחות יכולים להחליט כי הפתרון הוא פשוט לא טוב. יתרה מזאת, הם יבקשו להחליף את בעל המקצוע ולהמשיך הלאה לניסיון ליצור פתרון אחר. בורר הוא אכן אדם שמועסק על ידי הלקוחות, אך לרוב הם מבקשים לתת לו לעבוד גם אם הם אינם אוהבים את הפתרון שהוא מייצר.

קיום חוק המגבה את בעל המקצוע

בשנים האחרונות, מגשרים ובוררים הפכו למבוקשים יותר במגוון גדול של מקרים. כך נוצר מצב בו הם מועסקים שוב ושוב על ידי לקוחות רבים. בתור בעלי מקצוע אשר מגיעים אל הסכסוכים המשפחתיים הרי שהם חשופים למצב בו הלקוחות פשוט ירגישו כי הפיתרון שניתן הוא פשוט לא טוב. בעוד מגשר יכול להיות מפוטר ומוחלף בבעל מקצוע נוסף, העניין עם הבורר הוא מורכב יותר.
מאחר ששני הצדדים של הריב הסכימו לקבל את המרות שלו, יש להבין כי הוא מגובה בעזרת חוק הקיים במדינת ישראל זה שנים רבות. המדינה מכבדת את פתרון הבורר בלי קשר לסיפוק של הלקוחות מדבר שכזה.

התחום ממנו מגיע האדם

מגשר הוא כזה הלמד את תחום החיבור בין בני אדם הנמצאים בריב. בשפה המשפטית, ביטוי זה נקרא יישוב סכסוכים. הוא פועל בשיטות מסוימות על מנת לגרום לשני צדדים הנמצאים בריב, להגיע לעמק השווה ולחתום יחדיו על הסכם מסוים. הבורר הוא אדם אשר למד את תחום הבוררות.
הוא פחות מתמקד בניסיון לחבר בין שני הצדדים. הוא רוצה לייצר פיתרון רלוונטי היכול לעזור לסיים את הריב המתקיים. למעשה, העשייה שלו היא יותר קרה והיא איננה נוגעת לניסיון להביא אנשים לחיבור רגשי. המגשר אכן צריך להגיע למצב בו שני הצדדים נמצאים במקום של הסכמה.

היכולות של הלקוחות עצמם

המגשר מסתמך על היכולות של הלקוחות מולם הוא עובד. הוא איננו יכול לכפות עליהם לחתום על מסמך מבלי שהם מגיעים למקום של חיבור בינם. אומנם הוא יכול ליצור את ההסכם בעצמו, אך הדבר הוא חסר טעם אם הם לא רוצים להגיע למקום של גישור. הבורר איננו מתחשב ביכולות של הלקוחות שלו. הוא צריך לפעול בעצמו על פי המצב הקיים ולייצר פתרון. זהו מצב בו הלקוחות מבינים כי הם אינם יכולים לפתור את הריב הקיים בינם לבד. הם מוותרים על היכולות שלהם לפעול. מגשר הוא איננו עצמאי כמו הבורר.

בין גורם חיצוני לגורם מתווך

עבודת הגישור יכולה להיקרא גם עבודת התיווך. המגשר צריך להגיע למצב בו הוא גורם לשני צדדים הנמצאים בסכסוך, לדבר אחד עם השני ואף להגיע למקום של הסכמה. הוא מבקש להעביר מסרים בינם ולגרום להם להרגיש כי הסכסוך הוא מיותר. הבורר הוא גורם חיצוני המבקש להביא פתרון לסכסוך הקיים בין שני הצדדים. הוא איננו עוסק בניסיון לגרום לשני הצדדים להגיע להסכמה. למעשה, נקודה זאת היא איננה חשובה לו כלל וכלל. הוא גורם חיצוני שצריך לפעול מבלי קשר ליחסים המתקיימים להם בין הלקוחות עצמם. הוא איננו צריך לחכות עד אשר הם יגיעו להסכמה.

הערך המוסף של בעל המקצוע

מגשר צריך להיות שם בשביל הלקוחות כאשר הם מגיעים למקומות מאתגרים לאורך הליך הגישור. הם יכולים לריב אחד עם השני ולצבור כעס ועצב היכולים להפריע לתקינות התהליך. כך הוא אדם אשר צריך להראות צדדים חמים יותר. היכולת שלו להיות כתף להיתמך עליה היא ערך מוסף שתוכלו לשמוח על הקיום שלה. הבורר מצד שני הוא אדם אשר צריך להימנע מחיבור רגשי אל הלקוחות הקיימים מולו. גם אם הם מגיעים למקום של משבר או קושי מסוים, העבודה שלו היא בסך הכול ליצור פתרון שיוכל לסיים ריב הקיים בין שני צדדים. זהו מקרה בו קור הרוח שלו יכול דווקא לעזור.

צורת העבודה מול בעל המקצוע

הליך הבוררות והליך הגישור הם דברים הנוצרים בעזרת סדרה של פגישות אליהן מגיעים הלקוחות.
המגשר צריך בכול פגישה מחדש ליצור מצב בו שני הצדדים מגיעים להסכם ויוצרים טיוטות של הסכם מסוים הקיים בינם. הבורר פועל על מנת לחקור ולהבין מהו המקרה עליו הוא עובד.
הוא איננו מחכה לחיבור הנוצר בין הלקוחות ולמעשה הפגישות מתקיימות על מנת שהפתרון שייווצר יהיה רלוונטי. המגשר איננו יכול ליצור פתרון מבלי שהלקוחות יגיעו אל הפגישות שלו וישקיעו מזמנם על מנת להגיע למקום של סיום המחלוקת. הבורר גם כן צריך את הלקוחות שיגיעו לפגישות, אך הוא בעצמו יוצר את הפתרון אל מול העובדות שהם נותנים לו.

בוררות וגישור – הבדלים בין התהליכים השונים

קביעת מרחב העבודה של בעל המקצוע

המגשר הוא בעל מקצוע אשר מוגבל להחלטות של הלקוחות שלו. הם אלו הקובעים את העשייה של המגשר ואת הנגישות שלו אל מקורות מידע שונים. הבורר גם כן יכול להיות מוגבל על ידי הלקוחות שלו אך אין הדבר אומר כי הוא לא יכול לייצר פתרון. בעת הליך הגישור, המגשר צריך להביט על המקרה של הלקוחות שלו ולהסיק מסקנות מתוך העובדות הקיימות בשטח. במקרה של בוררות,
הבורר יכול ליצור פתרון בעזרת כול מרחב של עבודה הניתן לו. בשני המקרים, ישנו צורך לתת לבעל המקצוע מרחב עבודה גדול עד כמה שאפשר.

היכולת של הלקוחות להגיע אל פיתרון

גישור הוא הליך בו לקוחות מודים כי הם אכן נוצר קושי לפתור סכסוך הקיים בינם, אך הם רוצים לנסות לעבוד על הדבר ואף להגיע למקום של הסכמה. הם סומכים על היכולות שלהם ומבקשים את העזרה של המגשר על מנת שייתן להם כלים ושיטות שיעזרו להם להגיע לעמק השווה.
כאשר אנשים מבקשים לעבוד מול בורר, הם מודים כי אין להם את היכולת להגיע לפיתרון בעצמם.
בנוסף, הם מבינים כי רק פיתרון של גורם חיצוני יכול לעזור. במילים אחרות, הם אינם סומכים על עצמם. כך הבורר הוא אדם אשר הלקוחות סומכים על היכולות שלו.

אקטיביות מול פסיביות של הלקוחות

בוררות היא הליך בו שני הצדדים מבקשים לספק כמה שיותר אל בעל המקצוע ולתת לו ליצור פתרון בשבילם. למעשה הם אינם צריכים לפעול יותר מדי על מנת שהבורר יבצע פתרון מסוים בשבילם.
זהו מקרה בו הצדדים הם פסיביים. בהליך של גישור בין שני הצדדים, האנשים הנמצאים בריב צריכים להיות אקטיביים. הם אינם יכולים להמתין עד אשר בעל המקצוע יצור פתרון בשבילם.
יתרה מזאת, המגשר צריך להגיע למקום בו הוא מחבר בין שני הצדדים. הבורר איננו צריך שהלקוחות יפעלו כחלק מהליך הבוררות המתקיים. הם בסך הכול צריכים לתת לו גישה לכמות מסוימת של מידע.

ההכשרה של בעל המקצוע

מגשר הוא אדם שלמד את תחום הגישור ויישוב הסכסוכים. זהו אדם אשר הגיע למצב בו עבר הכשרה מסוימת אצל אחד מהמוסדות המוכרים שקיימים כיום. ישנה המלצה כי גם הבורר מולו תעבדו יהיה אדם אשר קיבל את ההכשרה הרלוונטית. כך תוכלו לעבוד עם אדם אשר יש לו מגוון גדול יותר של יכולות וידע. אך בשונה ממגשר, יש לדעת כי כול אחד יכול להיות בורר. זהו בעצם אדם אשר שני הצדדים מסכימים לקבל את המרות שלו ואת היכולת שלו ליצור החלטות. אמנם לא נדרשת הסכמה מסוימת על מנת לתפקד בתור בורר משפטי. אך אדם שלמד את התחום יוכל לייצר פתרון המתאים לחוקים הקיימים במדינת ישראל.

בחינת ראיות מול מבט על אורח החיים הכלכלי

הבורר צריך לבחון את הראיות הקיימות מולו. העבודה שלו היא בעצם מחקר מעמיק על כמות מסוימת של מידע הקיים. בנוסף, הוא צריך לעבוד מול סוגים שונים של מידע. בין אם אנחנו מדברים על אורח חיים כלכלי ובין אם ישנו מידע על היסטוריית הסכסוך עצמו. המגשר בסך הכול צריך להביט על אורח החיים הכלכלי של שני הצדדים. בעזרת מבט שכזה הוא ידע לתת המלצות ללקוחות הנמצאים מולו. בעזרת שיטות אלו יהיה ניתן להגיע לחיבור ולייצור פיתרון שיהיה רלוונטי למקרה.
בשני התהליכים, בעל מקצוע איכותי הוא כזה המשקיע בעבודת מחקר של המקרה עליו הוא עובד.

תהליך של שיפוט אל מול ניסיון חיבור

ניתן להשוות את הליך הבוררות לדרך בה פועל שופט בבית המשפט. זהו בעצם אדם השומע את הטיעונים של שני הצדדים וקובע פתרון על פי הדעה והניסיון שלו. שופט איננו פועל בכפוף לרצונות של האנשים הנשפטים מולו. הדבר דומה גם כאשר ישנה הגעה להליך של בוררות. זהו אדם הנמצא בין שני צדדים וההחלטה שלו היא בעצם הכרעה. המגשר אכן כפוף לצדדים הנמצאים סביבו, הוא איננו יכול להגיע למקום החלטה. הוא יכול לחבר בין הצדדים ולעזור להם ליצור הסכם בעל תוקף משפטי. בכול אופן, בשני המקרים בעל המקצוע יכול לעזור בהגעה אל פתרון.

חשיבותה של הניטרליות

המגשר צריך להיות ניטראלי כאשר הוא רוצה להביא את שני הצדדים לחיבור היכול להתקיים בינם.
הניטרליות שלו מתבטאת בניסיון לא לפעול למען אחד מהצדדים. העדיפות היא שהבורר יהיה ניטראלי, אך הוא איננו חייב לפעול מתוך מקום שכזה. הוא יכול לנטות לטובתו של אחד מהצדדים ואף להגיע כאשר יש לו קרבה מסוימת אליו. אין הדבר אומר כי שני הצדדים ירגישו שהניטרליות היא דבר שיכול להפריע. בנוסף אין זה אומר כי הוא יטה לטובתו של אחד מהצדדים. זהו בסך הכול אדם אשר שני הצדדים החליטו כי יש לו את היכולות לקבוע פתרון לריב הקיים בינם.

הליכים בעלי מאפיינים אובייקטיבים

בעלי המקצוע צריכים לשפוט את ההליך בעזרת מבט אובייקטיבי על המקרה עליו הם עובדים.
שני בעלי המקצוע כפופים לחוקים הקיימים במדינת ישראל. הם אינם נמצאים במצב בו יש להם מרחב חסר גבולות של עשייה. שני בעלי המקצוע צריכים להגיע למצב בו הם מחליטים על פתרון שאיננו קשור לקשר שלהם אל הלקוחות עצמם. המגשר הוא בעל מקצוע חיצוני כאשר לרוב ללקוחות אין היכרות קודמת איתו. כאמור, הבורר יכול להיות אדם אשר איננו עוסק בתחום, כך יכול להיות לו קשר מסוים אל אחד מהלקוחות. בכול מקרה התהליכים צריכים להתקיים בצורה אובייקטיבית בצמוד לחוק הישראלי.

כיצד מתקיימות הפגישות מול הצדדים

בהליך גישור, ישנו צורך כי המגשר ייפגש בנפרד עם כול אחד מהלקוחות. הדבר נעשה על מנת שכול אחד מהצדדים ירגיש בנוח לעבוד מול בעל המקצוע. זהו מצב בו שני צדדים נמצאים במקום של סכסוך. עוד לפני שיסכימו להיפגש בינם ולהגיע למקום של חיבור, ישנו צורך כי המגשר יבצע עבודה פרטית מולם. כך הפגישות הפרטיות מול אחד מהצדדים הן דבר חשוב ביותר להצלחת הליך הגישור.
הבורר איננו יכול להיפגש בפרטיות מול אחד הלקוחות. לא רק שהוא איננו צריך פגישות שכאלו, אלא שהדבר יכול להיראות כמו מצב של ניסיון להפר את הניטרליות הצריכה להתקיים במרכז הליך הבוררות.

מתי אפשר לעזוב את התהליך

המגשר בסופו של דבר נתון לרצון וליכולות של הלקוחות שלו. הוא אכן יכול להגיע למצב בו אחד מהצדדים מבקש לעזוב את התהליך. כך הליך הגישור נגמר לו ושני הצדדים פונים להליך משפטי המלווה במאבק מסויים העומד להתקיים בינם. לא ניתן לעזוב הליך של בוררות. למעשה זהו מצב בו שני הצדדים מתחייבים להמתין עד אשר הבורר מגיע למקום בו הוא יוצר פיתרון. אם אחד מהצדדים מבקש לעזוב, ישנו צורך לפתוח בהליך משפטי נוסף כאשר זוהי עשייה מורכבת למדי.
הבורר איננו יכול להיות נתון לחסדיהם של הלקוחות שלו. כך הוא צריך לקחת את המקרה לידיים שלו ולהיות בעל הסמכות.

מקרים שונים של בוררות וגישור

ריב על חלק מהירושה

כאשר אדם מן המשפחה הולך לעולמו, לרוב הוא מוריש את ההון שלו לאחד או כמה בני משפחה.
לעיתים, חלוקה שכזאת יכולה להיראות לא צודקת, בני משפחה נוספים חושבים כי יש להם אפשרות לקבל חלק מהירושה. כך נוצר מצב בו בני המשפחה נכנסים לריב מסוים ואינם מצליחים להגיע להסכמה. מקרה שכזה אכן יכול להפיתר בעזרת התהליכים של בוררות וגישור.
בעוד שתהליך הבוררות יוצר החלטה פשוטה וישירה על המקרה, המגשר ינסה להביא את שני הצדדים להסכמה. על מקרים של ירושה ישנו קושי להגיע לחיבור שכן אנחנו מדברים על כסף.
כך ישנה סבירות כי תצטרכו את הבוררות.

אחוזים מחברה או עסק משפחתיים

ריב נוסף שיכול להתקיים בין בני משפחה הוא כזה שנוצר כשישנו עסק או חברה השייכים לבני המשפחה. במצב שכזה הניסיון הוא לקבוע אילו סכומים כספיים יגיעו לכול אחד מהאנשים הזכאיים לכך. גם במקרה כזה, ישנו קושי לייצר חיבור בין בני אדם מאחר שבמרכז המחלוקת עומד לו סכום כסף. המקרה כאן הוא מורכב עוד יותר כי זהו סכום כסף שיחזור על עצמו כתוצאה מהכנסות החברה. המגשר יכול להסביר כי ריב על אחוזים מהחברה יכול להפוך את הניהול שלה לבעייתי ולהקשות על קבלת רווחים. הבורר יכנס לפעולה כאשר בני המשפחה אינם מצליחים להגיע להסכמה.

מקרי גירושין שונים

מקרים של גירושין גם כן יכולים להגיע לתהליכים של בוררות וגישור. כאן ישנו מצב שונה כאשר ישנם שני אנשים המבקשים להיפרד אך אינם רוצים להגיע להליך משפטי. בנוסף הם מבינים כי לבד לא יוכלו לבצע את הפרידה וכך נוצר צורך לעבוד עם אדם נוסף. לאורך הליך הגישור,המטרה היא ליצור הסכם גירושין מפורט ששני הצדדים יסכימו לחתום עליו. הסכם שכזה נוצר בעזרת סדרה של פגישות מול המגשר. לעומת זאת , בהליך של בוררות הרי שהבורר עצמו יביט אל אורח החיים של שני הצדדים ויבקש להכריע בנושא כזה או אחר. לרוב הבורר עצמו איננו יוצר את הסכם הנישואין כולו אלא צריך להכריע על נושא יחיד.

משמורת על ילדים

עוד מקרה הקשור לגירושין ובכלל לענייני משפחה יכול להיווצר כאשר ישנם ילדים השייכים לבני המשפחה. כאשר ישנו מקרה של פרידה בין בני הזוג, הצדדים יכולים למצוא את עצמם רבים על משמורת הילדים. בכלל, הזכות לראות את הילדים היא דבר שיכול לעיתים לגרום להתנגשות בין בני המשפחה. כאשר אנחנו מדברים הליך גישור במקרה שכזה, ישנו צורך להשתמש בבעל מקצוע המכיר את תחום המשמורת והמשפחה. כך הוא יוכל לעזור בניסוח הסכם משמורת על הילידם.
בורר במקרה הזה עלול לתת החלטה שיכולה להיראות ככזאת שאיננה מתחשבת באחד הצדדים.
בוררות היא אפשרית אך יש לשקול את הדבר בכובד ראש.

ערעור על התהליכים

ניתן בהחלט לערער על הליכי בוררות וגישור. למעשה אפשרות שכזאת היא מורכבת למדי שכן אתם מבקשים לערער על הסכם או מסמך אשר חתמתם עליו בעצמכם. יתרה מזאת, הערעור גורר עימו הליך משפטי ושכירת עורך דין. מלכתחילה כאשר ביקשתם להגיע להליך של בוררות או גישור הרי שביקשתם להימנע מאפשרות של הליך משפטי. לכן ישנו צורך לחשוב על כך רבות, האם ערעור הוא דבר שהכרחי למצב שלכם. ערעור יכול להתקיים כאשר אחד הצדדים מרגיש כי ההסכם או ההחלטה הסופי מלווים בחוסר צדק מסוים. בנוסף אם נעשה שינוי קיצוני באורח החיים אשר משפיע על היכולת למלא את סעיפי ההסכם, הערעור הוא רלוונטי.

סיכום המאמר ופרטים נוספים

מאמר זה נוצר על מנת שתוכלו להבין את ההבדל הקיים בין הליך של בוררות להליך של גישור.
שני התהליכים נעשים כאשר ישנם שני צדדים המבקשים להימנע מהליך משפטי ורוצים לקבל פיתרון בצורה נעימה יותר. בעלי המקצוע העוסקים בהליכים הם בורר ומגשר. לכול אחד מהם יש מרחב פעולה שונה משל האחר. כך המגשר צריך לייצר חיבור בין שני צדדים הנמצאים בסכסוך מסוים.
לכאורה, העבודה שלו היא קשה יותר מכיוון שהוא נתן לחסד של הלקוחות. אם הריב בינם הוא כה גדול הרי שלא יוכלו ליצור ביחד הסכם מסוים. בנוסף הוא מקיים פגישות פרטיות מול כול אחד מהצדדים בנפרד.

הבורר הוא אדם אשר שני הצדדים הסכימו כי יש לו את היכולת לתת קביעה אשר היא טובה לשניהם. על קביעה זאת לא ניתן לערער. בורר הוא איננו אדם אשר צריך לקבל הכשרה מסוימת. גם כאשר יש לו קשר מסוים לאחד הצדדים, אין הדבר משנה. למעשה זהו בעצם אדם היוצר החלטה ששני הצדדים מבקשים לקבל אותה בכול מצב. כך הוא נכנס למקרים בהם הריב הוא קשה למדי. אין אף אפשרות לחיבור ושיח בין האנשים הנמצאים בריב. עבודה לצד בורר טומנת בתוכה השלכות וסיכון כי ההחלטה שתיווצר תגרום לאחד הצדדים או שניהם להיות לא מרוצים.

מאמר זה נוצר לאחר מחקר מעמיק במקורות המידע השונים. בנוסף, נעשה ייעוץ עם בעלי מקצוע כאלו ואחרים. כך אנחנו מקווים כי הכתוב במסמך יעזור לכם בעת ההבנה אם אתם צריכים הליך בוררות או גישור. בכול מקרה, יש צורך לשקול בכובד ראש הגעה להליך כזה או אחר. זהו דבר המשפיע על אורח החיים שלכם.

השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם
מה ההבדל בין בוררות לגישור

אין האמור לעיל באתר זה מהווה ייעוץ משפטי, יתכן כי המידע המצוי באתר זה אינו מעודכן או מדויק ועל כן אין להסתמך עליו. השימוש במידע המצוי באתר זה הינו באחריות הקורא בלבד.

כל מה שצריך לדעת על מה ההבדל בין בוררות לגישור
שיתוף המאמר מה ההבדל בין בוררות לגישור בערוצים השונים
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Print
Email

תפריט נגישות

השאר פרטים ליעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד