משמורת ילדים

עורך דין טל טאוב

קבלת ייעוץ משפטי ללא התחייבות מעורך דין טל טאוב בנושא משמורת ילדים

השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם

גירושין או פרידה יכולים להיות תקופה רגשית ומאתגרת, במיוחד כאשר ילדים מעורבים. קביעת הסדרי משמורת ילדים היא היבט קריטי בתהליך, שכן היא משפיעה ישירות על רווחתו ועתידו של הילד. במאמר זה, נחקור את הנושא המורכב והרגיש לרוב של משמורת ילדים, תוך התייחסות לשאלות וחששות שעולים בתקופה קשה זו.

כאשר הורים אינם חיים יותר יחד, על בית המשפט לקבל החלטות על סמך טובת הילד. הבנת הגורמים המרכזיים המשפיעים על הסדרי משמורת ילדים חיונית להורים כדי להכין ולהציג את המקרים שלהם ביעילות.

לבתי המשפט לענייני משפחה תפקיד מכריע בקביעת משמורת ילדים בתיקי גירושין. בחינת המסגרת המשפטית והקריטריונים בהם משתמש בית המשפט יכולה לעזור להורים לנווט בתהליך ולהבין כיצד מתקבלות החלטות.

הסדרי משמורת ילדים מגיעים בצורות שונות, לכל אחד השלכות ואחריות משלו. חשוב שתהיה הבנה ברורה של סוגי המשמורת השונים כדי לתמוך בהסדר המתאים ביותר עבור ילדכם.

משמורת פיזית ומשפטית הם היבטים נפרדים של הסדרי משמורת ילדים. הבהרת ההבדל בין השניים יכולה לעזור להורים להבין את זכויותיהם וחובותיהם לגבי הטיפול הפיזי בילד וסמכות קבלת ההחלטות.

במקרים רבים, להורים יש אפשרות לנהל משא ומתן על הסכמי משמורת ילדים מחוץ לבית המשפט. הבנת תהליך המשא ומתן ושיקולי המפתח יכולים להעצים את ההורים להגיע לפתרונות מועילים הדדיים להסדרי המשמורת של ילדם.

לאורך מאמר זה, נתייחס לשאלות חיוניות אלו ואחרות שעלולות להיות להורים בנוגע למשמורת ילדים. על ידי מתן תובנות והדרכה חשובות, אנו שואפים לתמוך בהורים בזמן שהם מנווטים בנוף המורכב של משמורת ילדים, ובסופו של דבר מבטיחים את האינטרסים והרווחה של הילד בראש סדר העדיפויות.

משמורת ילדים הוא מושג השייך לתחום הגירושין, ומשמעותו היא אצל מי גדלים הילדים -קטינים אחרי הגירושין. בשנת 2017 קבע בית המשפט העליון, כי דמי מזונות ששילם הבעל עבור ילדיו יופחתו, כתוצאה מכך שהם היו במשמורת משותפת של שני בני הזוג. משמורת ילדים היא מהנושאים המרכזיים והחשובים ביותר בהליך גירושין. זהו בעצם מונח משפטי הקובע את החובות והזכויות של ההורה מול ילדיו וסוגיה חשובה מאוד בדיני משפחה. קביעת משמורת הילדים היא חלק מהסכם הגירושין, והיא צריכה להיקבע בהסכמה בין שני בני הזוג. ההורה אצלו גדלים הילדים נקרא משמורן, וההורה הנפגש אתם עושה זאת במסגרת “הסדרי ראייה” כפי שפורטו בהסכם משמורת ילדים.

 

משרד עורכי דין טאוב ושות’ – מומחים בדיני משפחה וסיוע משפטי למתגרשים במשמורת ילדים

בטאוב ושות’ אנו מבינים את המורכבות הרגשית והמשפטית הנלווית למקרים של משמורת ילדים במהלך גירושין או פרידה. כמשרד עורכי דין המתמחה בדיני משפחה, אנו כאן כדי להעניק סיוע משפטי וליווי מומחה לגרושים המנווטים בתהליך המאתגר של קביעת הסדרי משמורת ילדים.

הצוות המנוסה שלנו של עורכי דין לדיני משפחה בקיא היטב במורכבויות של חוקי משמורת ילדים ויפעל ללא לאות על מנת להבטיח כי טובת ילדכם מוגנת. אנו מבינים שכל מקרה הוא ייחודי, ואנו מקדישים את הזמן להקשיב ולהבין את הנסיבות הספציפיות, החששות והתוצאות הרצויות שלך.

כאשר תבחרו בטאוב ושות’, אנו נלווה אתכם בכל תהליך משמורת הילדים. נסביר את המסגרת המשפטית, גורמי מפתח שנחשבים על ידי בית המשפט, והסוגים השונים של הסדרי משמורת הקיימים. המטרה שלנו היא להעצים אותך עם הידע וההבנה הדרושים לקבלת החלטות מושכלות לאורך ההליך.

משא ומתן על הסכמי משמורת ילדים יכול להיות טעון רגשית ומאתגר. מנהלי המשא ומתן המיומנים שלנו יתמכו בך בקידום זכויותיך ההוריות ויפעלו להשגת הסדר הוגן ומקובל על שני הצדדים. אנו נעזור לך לבטא את עמדתך בצורה יעילה, ונבטיח כי קולך יישמע ורווחת ילדך תהיה בראש סדר העדיפויות.

אם המקרה שלך דורש התערבות בית המשפט, אנו מוכנים לייצג אותך בהסברה קנאית. עורכי הדין שלנו בדיני משפחה הם בעלי ניסיון רב באולם בית המשפט והבנה עמוקה של האסטרטגיות המשפטיות הנחוצות להצגת תיק משכנע בפני השופט. נאסוף ראיות רלוונטיות, נכין טיעונים משכנעים ונאבק על זכויות ההורים שלך באולם בית המשפט.

בטאוב ושות’, אנו גם מכירים בכך שמקרים של משמורת ילדים יכולים להיות מאתגרים רגשית הן להורים והן לילדים המעורבים. אנו ניגשים לעבודתנו בחמלה וברגישות, ומעניקים תמיכה לא רק בעניינים משפטיים אלא גם בטיפול בהשפעה הרגשית של התהליך. אנו שואפים ליצור סביבה בטוחה ותומכת בה תוכלו לדון בפתיחות בדאגותיכם ולקבל הדרכה לאורך התקופה הקשה הזו.

אם אתם מתמודדים עם בעיות של משמורת ילדים, סמכו על טאוב ושות’ שיספקו לכם את הייצוג והתמיכה המשפטית שאתם צריכים. אנו מחויבים להגן על זכויותיך כהורים ולהבטיח את האינטרסים של ילדך. פנו אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ, ותנו לנו לעזור לכם לנווט את המורכבות של משמורת ילדים בביטחון ומומחיות.

 

מושגים ראשוניים על משמורת ילדים

המושג משמורת ילדים נמצא בשימוש תדיר בתיקי גירושין ברבנות או גירושין בבית המשפט לענייני משפחה. הוא אינו כלול בחוק, כי אם המונח הכתוב הוא “אפוטרופסות”, כקבוע בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ”ב -1962. מכוח האפוטרופסות מוענק להורים הזכות להחליט על גידול הילד, הדאגה לצרכיו השונים, טיפול רפואי, מוסדות הלימוד, צורת החינוך ועוד.

 

אילו סוגי משמורת ילדים קיימים

ישנם 2 סוגי משמורת: משמורת מלאה ומשמורת משותפת.

  1. משמורת מלאה היא כאשר הילדים גרים ונמצאים כל הזמן אצל הורה שהוא משמורן, כאשר ההורה השני נפגש עמם עפ”י הסדרי הראייה כפי שהוסכמו.
  2. משמורת משותפת היא הסוג השני ומדובר על בני הזוג שמחליטים על משמורת משותפת – לאחר הגירושין הילדים ישהו זמן שווה בשווה בצל כל אחד מההורים. בעבר בדרך כלל ההורה המשמורן הייתה האם, אולם בשנים האחרונות ישנה מגמה בולטת של אבות המעוניינים במשמורת משותפת יחד עם האם. הסדר כזה יתקבל ויוסכם, כאשר לשני ההורים יש מסוגלות הורית, הם מתגוררים בסמיכות ומערכת היחסים ביניהם נשארה תקינה לאחר הגירושין.

 

משמורת מלאה והסדרי ראייה

כאשר יש החלטה שהמשמורת מלאה (אצל מי מבני הזוג ובדרך כלל אצל האם), יש צורך בקביעת הסדרי ראייה. יש לפרט ולהסכים עם ההורה שאינו משמורן, מה יהיו הזמנים בהם יוכל לפגוש את ילדיו. הסדרי הראייה יפרטו ימים ושעות קבועים, ועל שני ההורים יהיה לכבד אותם. שניהם צריכים להקפיד ולשמור על שגרה יציבה עבור הילדים ולעמוד בזמנים ובהיקף הימים של הסדר הראייה. הם יכולים לכלול מפגש בימים מסוימים של האב עם הילדים, החל משעות הצהריים אחרי שהייה במוסדות הלימוד עד הערב. וגם מפגש עם לינה בסופי שבוע כפי שיוחלט בין ההורים, ובדרך כלל פעמיים בחודש.

 

הפרת הסדרי ראייה – הפרת פסק דין

כאשר אחד מן ההורים לגביו יש הסדרי ראייה, לא עומד בתנאים או בהסכמות לגביהם, הוא בעצם מפר את הסדרי הראייה, וגורם בעיקר לילדיו נזק רב. זוהי הפרה חמורה, משום שלהסדרי ראייה יש תוקף של פסק דין ולפיכך הפרתם היא הפרה של פסק דין. בלי שום קשר לעניין החוקי, ילדים שהוריהם מתגרשים זקוקים כמה שיותר מהר לשגרה יציבה ובטוחה, בין השאר על הסדרי ראייה קבועים ורצופים עם ההורה שאינו משמורן (בדרך כלל האב) לכן כל הפרה של הסדרי הראייה, עלולה לגרום להם לאובדן האמון מול ההורה, לתחושות אכזבה ולכעסים.

 

מה עושים במקרה של הפרת הסדרי ראייה?

במצב בו האם היא זו אשר מפרה את הסדר הראייה, יכול האב המשמורן לפנות לפקידת סעד, לבית המשפט ואף להגיש תלונה במשטרה. אם האב הוא זה המפר את הסדרי הראייה, יכולה האם לפנות לבית המשפט ולהגיש בקשה לצמצם את זמני הסדר הראייה כפי שנקבעו, ואף לדרוש פיצוי כספי. גם הילדים וגם האם מסתמכים על הסדרי הראייה ואם למשל אישה שהיא ההורה המשמורן, הבטיחה להישאר במקום עבודה שעות נוספות ביום שהיא יודעת שגרושה לוקח את הילדים לפי הסדרי הראייה והוא לא עשה כן, תיאלץ אולי היא לעזוב את עבודתה וללכת לטפל בילדים, ולפיכך הוא פגע בה ובשכרה, ועל כך היא ראויה לפיצוי. אם קיימת סיבה אמתית בה ההורה לא יכול לקיים באופן חד פעמי את הסדר הראייה, הוא חייב להודיע על כך מראש לאם שתודיע גם לילדים ואף תסביר להם מהי סיבת ביטול המפגש או המפגשים. (מחלה, מוות של אדם קרוב ועוד).

 

הסכם משמורת ילדים

כדי לערוך הסכם משמורת מלאה או משותפת בין בני זוג בתהליך גירושין, יש לפנות לעו”ד לענייני משפחה. הוא יוכל לנסח ולערוך עבורם הסכם המקובל על שני הצדדים, והוא יוגש לאישור בבית המשפט ויקבל תוקף של פסק דין. חשוב מאוד שהסכם זה יבטא את רצונם של ההורה המשמורן וההורה המעוניין להיות במשמרת משותפת. תוך פירוט הימים והשעות בהם הילדים שוהים אצל כל אחד. ההסכם צריך להיות מקובל על שני הצדדים, להיות מנוסח בצורה בהירה ומפורשת, שלא תותיר שום מקום למחלוקת או לפרשנות אחרת ממה שהתכוון מנסח ההסכם. ההסכם יקבע את זמני השהייה של ההורה שאינו משמורן בהסדרי ראייה שיש לכבדם כלשונם, וכאשר מדובר במשמורת משותפת, ינסח ההסכם באופן בהיר, מהם ימי שהות הילדים אצל כל אחד מן ההורים, כולל שבתות, חופשות וחגים. הרבה פעמים יש מחלוקת בין בני זוג בנוגע להסכם משמורת, ואנו ממליצים לשכור את שירותיו של עורך דין בקיא בתחום, אשר יוכל לגשר על המחלוקת ולהביא את הצדדים לידי הסכמה המקובלת עליהם. תביעת משמורת מגישים לבית המשפט, והוא יכריע בהתאם לראיות ולטענות המפורטות בו.

 

חזקת הגיל הרך

חזקת הגיל הרך קובעת כי בעת גירושין, תינתן המשמורת לקטינים עד גיל 6 אוטומטית לאם ולאב ייקבעו הסדרי ראייה. לאחר פרסום מסקנות וועדת שניט, נוטים שופטי בית המשפט לענייני משפחה, לפסוק לטובת הילד, גם במקרים של ילדים בגילאי 6 ומטה. סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית -1962 קובע כי “ובלבד שילדים עד גיל 6 יהיו אצל אמם אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת”. סעיף זה ייצג את ההשקפות והמציאות החברתית בתקופה בה נכתב, אבל מאז התחוללו בארץ שינויים חברתיים רבים. לצערנו, בחסות החוק הדרקוני הזה, ניטשים היום קרבות מרים בין בני זוג בתהליך גירושין בנושא משמורת הילדים.

 

סיפור שלא היה: עורך דין גירושין טל טאוב המסע למשמורת ילדים

פעם, בעיר השוקקת תל אביב, גר עורך דין גירושין מכובד מאוד בשם טל טאוב. טל נודע במומחיותו בדיני משפחה, בעיקר בטיפול בתיקי משמורת ילדים מורכבים. הוא בנה מוניטין מוצלח של נלחם ללא לאות כדי להגן על זכויותיהם ורווחתם של לקוחותיו וילדיהם.

בוקר שמש אחד, כשטל התמקם במשרדו, שיחת טלפון קטעה את השקט שלו. זה היה אדם מבולבל בשם דוד כהן. קולו של דיוויד רעד מרוב חרדה ותסכול כששיתף את סיפורו קורע הלב.

דוד הסביר שהוא ואשתו שרה עוברים גירושים סוערים. לזוג נולדו שני ילדים צעירים, מאיה ודניאל, ששניהם אהבו מאוד. עם זאת, חילוקי הדעות במשמורת הסלימו עד כדי כך שהם לא מצאו עוד מכנה משותף.

דוד שפך את דאגותיו בפני טל וציין כי שרה הביעה לאחרונה את כוונתה לעבור לחו”ל עם הילדים. גילוי זה עורר דאגה עצומה עבור דוד, שכן הוא הרגיש שחיוני שהילדים ישמרו על קשר חזק ועקבי עם שני ההורים. הוא האמין שההעברה תשפיע קשות על יכולתם להורות משותפת ביעילות.

בעוד טל הקשיב בתשומת לב, הוא ידע שעליו לנקוט בפעולה מיידית כדי להגן על זכויותיו של דוד כאבא ועל טובת הילדים. הוא קבע פגישה דחופה כדי לדון בפרטי המקרה ולאסוף את כל המידע הדרוש.

במהלך פגישתם גילתה טל כי הליכי הגירושין של דוד ושרה מתנהלים במערכת בתי המשפט בישראל. הם היו כפופים לדיני המשפחה הישראליים, אשר העניקו עדיפות לטובת הילד ונועדו להבטיח תוצאה הוגנת ושוויונית.

טל בחן את התיק בקפדנות, תוך בחינת הסדרי המשמורת, המצב הכלכלי וכל ראיה רלוונטית שיכולה לתמוך בעמדתו של דוד. הוא הבין שכדי למנוע את ההעברה הפוטנציאלית, עליו להציג בפני בית המשפט טיעון משכנע המדגיש את החשיבות בשמירה על הקשר של הילדים עם שני ההורים.

טל פעל ללא לאות, שיתף פעולה עם הצוות שלו כדי לאסוף ראיות מהותיות ועדויות מומחים התומכות בתביעתו של דוד למשמורת משותפת. הוא תכנן והכין טיעון משפטי חזק שיציג בפני בית המשפט, תוך שימת דגש על משמעות היציבות וההמשכיות בחיי הילדים.

יום הדיון בבית המשפט הגיע, וטל נכנסה לאולם בביטחון ובנחישות. הוא הציג ברהיטות את המקרה של דוד, והדגיש את הרווחה הרגשית של הילדים ואת הצורך שלהם בקשרים מתמשכים ומשמעותיים עם שני ההורים.

השופט הקשיב בתשומת לב, בוחן היטב את הטיעונים שהוצגו. לאחר דין ודברים ממושכים פסק השופט בשמירה על משמורת משותפת, מתוך הכרה בחשיבות היציבות והמעורבות ההורית בגידול הילדים.
דוד, המום בהקלה ותודה, הודה לטל על הייצוג המשפטי יוצא הדופן והתמיכה הבלתי מעורערת לאורך כל התהליך. טל חייך בחום, בידיעה שהשפיע לטובה על חייהם של דוד וילדיו.

ככל שחלף הזמן, דיוויד ושרה למדו להורות ביעילות את ילדיהם. מאיה ודניאל שגשגו במסגרת הסדר המשמורת המשותפת, ונהנו מהזמן, האהבה ותשומת הלב של אמם ואביהם.

טל טאוב המשיכה לקדם את זכויות ההורים ובטובת הילדים. התשוקה, המסירות והמומחיות שלו בדיני משפחה אפשרו לו לחולל שינוי מתמשך בחייהן של אינספור משפחות, ולהבטיח שמחלוקות על משמורת ילדים ייפתרו בהגינות, בחמלה ובמקצועיות.

השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם
משמורת ילדים

אין האמור לעיל באתר זה מהווה ייעוץ משפטי, יתכן כי המידע המצוי באתר זה אינו מעודכן או מדויק ועל כן אין להסתמך עליו. השימוש במידע המצוי באתר זה הינו באחריות הקורא בלבד.

כל מה שצריך לדעת על משמורת ילדים
שיתוף המאמר משמורת ילדים בערוצים השונים
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Print
Email

תפריט נגישות

השאר פרטים ליעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד