חלוקת רכוש בגירושין

עורך דין טל טאוב

קבלת ייעוץ משפטי ללא התחייבות מעורך דין טל טאוב בנושא חלוקת רכוש בגירושין

השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם

 

גירושין הם מסע אישי ורגשי עמוק, המלווה לרוב במורכבויות משפטיות שונות. בין המורכבויות הללו, חלוקת הרכוש עומדת כהיבט מכריע הדורש שיקול דעת ומומחיות מדוקדקת. כמשרד עורכי דין טאוב ושות’, הידוע בהתמחותנו בדיני משפחה, אנו מבינים את המשמעות של חלוקת רכוש בגירושין ומציעים סיוע משפטי מקיף לאנשים מתגרשים המחפשים תוצאה הוגנת והוגנת.

במאמר זה אנו שואפים לשפוך אור על האופי הרב-גוני של חלוקת הרכוש בתיקי גירושין ולהתווה את הדרכים בהן צוות המומחים שלנו יכול לספק תמיכה שלא תסולא בפז. בהתייחס לשאלות המקיפות את הרשימה המוקפדת שלנו, אנו שואפים לספק הבנה מקיפה של המסגרת המשפטית, הגורמים המשפיעים על חלוקת הרכוש והאתגרים הפוטנציאליים שאנשים עשויים להתמודד איתם במהלך התהליך.

על ידי התעמקות בנושאים כמו התקנות המשפטיות המסדירות את חלוקת הרכוש, תפקידם של שופטים ומתווכים בהבטחת ההגינות וההשפעה על היציבות הפיננסית, אנו מציעים תובנות כדי להעצים את הקוראים שלנו עם הידע הדרוש כדי לנווט בשטח מורכב זה. בנוסף, אנו בוחנים את המשמעות של הסכמי ממון, השלכות מס ושיטות חלופיות ליישוב סכסוכים כדי לספק פרספקטיבה מעוגלת היטב על היבט קריטי זה של הליכי גירושין.

בהסתמך על הניסיון הרב שלנו בניהול משא ומתן להסדרים, ליטיגציה בשם לקוחותינו והצעת הכוונה חמלה, אנו מחויבים לסייע לאנשים בהגנה על האינטרסים שלהם ולהבטיח חלוקת רכוש צודקת. יתרה מכך, אנו מדגישים את החשיבות של אמצעים יזומים לשמירה על רווחתו הכלכלית בשלב מעבר זה.

לאורך מאמר זה, הכותרות מהרשימה שנאספה בצורה מהורהרת שלנו ישמשו כסימני שילוט, ויציעו מפת דרכים לטפל בהיבטים המרכזיים של חלוקת רכוש בגירושין באופן מקיף. מהמושגים הבסיסיים ועד לשינויים בתחום השיפוט וההתפתחויות המשפטיות האחרונות, המטרה שלנו היא לצייד את הקוראים במידע הדרוש כדי לקבל החלטות מושכלות ולנווט בהצלחה את חלוקת הרכוש בגירושין.

אנו בחברת טאוב ושות’ מכירים בכך שכל תיק גירושין הינו ייחודי ופונים לכל לקוח באמפתיה, הדרכה מותאמת ומסירות בלתי מעורערת. התשוקה שלנו לדיני משפחה והמחויבות להשגת תוצאות חיוביות מעודדות את הדחף שלנו לספק סיוע משפטי יוצא דופן בתיקי חלוקת רכוש.

הצטרפו אלינו כשאנו מתעמקים במורכבות חלוקת הרכוש בגירושין, ומעצימים אנשים להבטיח את עתידם הכלכלי בתוך המורכבות של תהליך זה משנה חיים.

ענייני הרכוש הינם ללא ספק בין העניינים המשמעותיים ביותר שעלינו להסדיר במהלך הליך הגירושין. אומרים שכסף זה לא הכל בחיים, אבל בסופו של יום הזכויות הממוניות והרכוש שצברנו במהלך החיים מהווים חלק בלתי נפרד מהיכולת שלנו לחיות את החיינו ברמה ובאופן שאנו רואים לנכון. זה אמצעי קריטי בלעדיו החיים הרבה פחות פשוטים, ובאופן ספציפי איבוד של חלק ניכר מהיכולת הכלכלית שלנו משפיעה על כל אספקט בחיים הפרטיים שלנו, ובאופן משמעותי.
מכאן, זה לא מפתיע כי ענייני הרכוש מהווים חלק בלתי מבוטל מהמחלוקת המרכזית בין בני זוג תוך הליכי פרידה וגירושין.

“תוצאותיו הכלכליות של הליך הגירושין עתידות להשפיע על רמת המחיה שלנו ושל ילדינו למשך שנים רבות קדימה. ועד כן, אין להקל בהן ראש.”

עם כן, אז איך הרכוש עתיד להתחלק? האם הכל ברור ומוסדר בחוק? אולי כדאי לדאוג לדברים מראש? ננסה לספק כאן את התשובות לכמה שיותר מהשאלות הללו.

 

משרד עורכי דין טאוב ושות’ – מומחים בדיני משפחה וסיוע משפטי למתגרשים בחלוקת רכוש בגירושין

כמשרד עורכי דין טאוב ושות’, אנו מתמחים בדיני משפחה ומציעים סיוע משפטי מקיף ליחידים העוברים גירושין. בכל הנוגע לחלוקת רכוש בגירושין, צוות עורכי הדין המנוסים שלנו כאן כדי לספק את המומחיות והתמיכה הדרושים כדי להבטיח תוצאה הוגנת והוגנת.

בראש ובראשונה אנו מבינים את המורכבות של חלוקת הרכוש בגירושין ואת האתגרים הרגשיים שיכולים להתעורר בתהליך זה. הצוות הרחום שלנו מחויב להנחות את לקוחותינו בכל שלב, תוך מתן ייעוץ וייצוג אישי המותאמים לנסיבות הייחודיות שלהם.

עם הידע המעמיק שלנו בדיני משפחה והניסיון הרב בטיפול בתיקי חלוקת רכוש, נוכל לסייע ללקוחות לנווט במסגרת המשפטית ולהבין את זכויותיהם ואפשרויותיהם. אנו ננתח ביסודיות את הנכסים וההתחייבויות המעורבים, לרבות נדל”ן, השקעות, עסקים וחפצים אישיים, כדי להבטיח שתתבצע הערכה מקיפה לחלוקה הוגנת.

משרדנו מצטיין בניהול משא ומתן להסדרים ובהגעה להסכמות ידידותיות בין צדדים מתגרשים במידת האפשר. אנו שואפים לתעדף תקשורת וגישור יעילים כדי למזער קונפליקט ולהגיע לפתרון מועיל הדדי. עם זאת, במצבים בהם יש צורך בליטיגציה, הליטיגטורים המיומנים שלנו יטענו בתקיפות למען האינטרסים של לקוחותינו בבית המשפט.

יתרה מכך, אנו מכירים בכך שכל מקרה גירושין הוא ייחודי, וייתכנו גורמים מורכבים כגון הסכמי ממון, נכסים נסתרים או שיקולים בינלאומיים הדורשים התייחסות מיוחדת. למשרדנו יש את המומחיות לטפל בעניינים המורכבים הללו ויפעל במרץ כדי להגן על זכויות הלקוחות שלנו ולהבטיח תוצאה צודקת.

אנו בחברת טאוב ושות’ מאמינים בהעצמת לקוחותינו בידע הנחוץ להם כדי לקבל החלטות מושכלות. לאורך תהליך חלוקת הרכוש, נסביר את ההשלכות המשפטיות, השלכות המס האפשריות, וכל התפתחויות משפטיות אחרונות שעלולות להשפיע על המקרה שלהם.

מעל לכל, המטרה שלנו היא לספק סיוע משפטי חמלה ואסטרטגי כדי לתמוך בלקוחותינו בתקופה מאתגרת זו. אנו מחויבים לפעול לטובתם ולעזור להם להבטיח חלוקת רכוש הוגנת בגירושין, ולאפשר להם להתקדם לקראת פרק חדש בחייהם.

 

עורך דין טל טאוב חלוקת רכוש בגירושין
עורך דין טל טאוב חלוקת רכוש בגירושין

 

מהו המושג חלוקת רכוש בגירושין ומדוע הוא נחשב להיבט מכריע בתהליך?

חלוקת רכוש בגירושין מתייחסת לחלוקת נכסים והתחייבויות בין בני זוג בעת פירוק נישואיהם. זהו היבט מכריע בהליך הגירושין שכן הוא קובע כיצד יחולק הרכוש המשותף של בני הזוג בצורה הוגנת ושוויונית. במדינת ישראל חלה על חלוקת רכוש בגירושין חוק יחסי ממון בין בני זוג משנת 1973.

המטרה העיקרית של חלוקת הרכוש היא להבטיח ששני הצדדים יקבלו חלק הוגן מהנכסים והחובות הזוגיים. זאת, על בסיס עיקרון החלוקה השוויונית, המתחשב בגורמים שונים כגון משך הנישואין, תרומות כל אחד מבני הזוג לרכוש הזוגי, הנסיבות הכלכליות של כל צד ורווחת הילדים המעורבים. בית המשפט שואף להגיע לתוצאה צודקת המתחשבת בנסיבות הפרטניות של המקרה, תוך קידום יציבות כלכלית ועצמאות של שני הצדדים לאחר הגירושין.

 

כיצד פועלת המסגרת המשפטית לחלוקת רכוש בגירושין, ומהם השלבים הספציפיים הכרוכים בכך?

בישראל מתווה המסגרת המשפטית לחלוקת רכוש בגירושין בחוק יחסי ממון בין בני זוג ובחוק בית המשפט לענייני משפחה. התהליך כולל בדרך כלל את השלבים הבאים:

א. הגשת בקשת גירושין: אחד מבני הזוג פותח את הליך הגירושין באמצעות הגשת עתירה לבית המשפט לענייני משפחה. העתירה צריכה לכלול בקשה לחלוקת רכוש.

ב. גילוי מידע פיננסי: שני הצדדים נדרשים לחשוף את המידע הפיננסי שלהם, לרבות נכסים, חובות, הכנסות והוצאות, כדי להבטיח שקיפות ולהקל על הערכה מדויקת של העיזבון הזוגי.

ג. הערכת העיזבון הזוגי: בית המשפט, בסיוע מומחים פיננסיים במידת הצורך, מעריך את הנכסים והחובות שנצברו במהלך הנישואין. זה כולל נדל”ן, חשבונות בנק, השקעות, עסקים, פנסיה ורכוש אישי.

ד. קביעת בעלות ותרומה: בית המשפט מתחשב בבעלות על נכסים ובתרומות של כל אחד מבני הזוג לעיזבון הזוגי. תרומות יכולות לכלול תרומות כספיות, בניית בית, טיפול בילדים והקרבה לקריירה.

ה. בהתחשב בטובת הילדים: בית המשפט לוקח בחשבון את רווחתם וצרכיהם של כל הילדים המעורבים בקביעת חלוקת הרכוש.

ו. משא ומתן או החלטת בית משפט: בני הזוג רשאים לנהל משא ומתן או דרכים חלופיות ליישוב סכסוכים, כגון גישור, כדי להגיע להסכמה על חלוקת הרכוש. אם לא יצליחו להגיע להסכמה, בית המשפט יקבל החלטה בהתבסס על החוקים הרלוונטיים והנסיבות הספציפיות של המקרה.

 

מהם הגורמים העיקריים שבתי המשפט מביאים בחשבון בעת ​​קביעת חלוקת הרכוש בגירושין, וכיצד גורמים אלו משפיעים על התוצאה?

בקביעת חלוקת הרכוש בגירושין, מתחשבים בתי המשפט בישראל במספר גורמים עיקריים, ביניהם:

א. משך הנישואין: משך הנישואין הוא מכריע שכן הוא משפיע על הערכת העיזבון הזוגי הכולל ועל התרומות שהעניק כל אחד מבני הזוג במהלך האיחוד.

ב. תרומות לעיזבון הזוגי: בית המשפט מעריך את התרומות הכספיות והלא ממוניות של כל אחד מבני הזוג לצבירת הנכסים וההתחייבויות הזוגיות. זה כולל תרומות להכנסה, רכישת רכוש, בניית בית וגידול ילדים.

ג. נסיבות כלכליות: מצבו הכלכלי של כל צד, לרבות הכנסתו, פוטנציאל השתכרותו וצרכיו הכלכליים, נשקל על ידי בית המשפט תוך קביעת חלוקת הרכוש. המטרה היא לשמור על רמת חיים סבירה לשני בני הזוג לאחר הגירושין.

ד. טובת הילדים: בית המשפט מעדיף את טובת הילדים המעורבים, תוך התחשבות בצרכיהם, בסידורי המחיה ובדרישות הכלכליות שלהם בעת חלוקת הרכוש.

ה. סיכויי עתיד: בית המשפט שוקל גם את סיכויי העתיד של כל אחד מבני הזוג, תוך התחשבות בגורמים כמו גיל, בריאות, השכלה וכושר תעסוקה.

גורמים אלו, בין היתר, נשקלים על ידי בית המשפט כדי להשיג חלוקה שוויונית של הרכוש. לבית המשפט סמכות שיקול דעת לסטות מחלוקה שווה אם ראה צורך להשיג הגינות וצדק בהתבסס על נסיבות המקרה הספציפיות. חיוני להתייעץ עם עורך דין מוסמך כדי להבין כיצד גורמים אלה עשויים לחול על מצבים בודדים.

 

האם ישנם חוקים או חוקים ספציפיים המסדירים את חלוקת הרכוש בגירושין, וכיצד הם מעצבים את התהליך?

במדינת ישראל חלוקת הרכוש בגירושין מוסדרת בעיקר בחוק יחסי ממון בין בני זוג משנת 1973 (להלן “החוק”). חוק זה מספק את המסגרת המשפטית לקביעת חלוקת הרכוש והנכסים בין בני זוג מתגרשים. הוא מדגיש את עקרונות ההגינות, ההגינות והתחשבות בנסיבות הייחודיות של כל מקרה ומקרה.

החוק קובע כי רכוש שנרכש במהלך הנישואין נחשב כרכוש משותף, ללא קשר לבעלותו הראשונית, אלא אם הוכח אחרת. המשמעות היא שבאופן כללי לשני בני הזוג זכויות שוות ברכוש הנישואין. עם זאת, לבית המשפט יש שיקול דעת לסטות מחלוקה שווה על בסיס נסיבות ספציפיות, כאמור בסעיף הקודם.

כמו כן, חוק בית המשפט לענייני משפחה מסדיר את הליכי הגירושין ומקנה את סמכות השיפוט ליישוב סכסוכי חלוקת רכוש. היא קובעת את סמכותו של בית המשפט לענייני משפחה לדון ולהכריע בעניינים הקשורים לפירוק נישואין, לרבות חלוקת רכוש.

בעת עיצוב הליך חלוקת הרכוש, חוקים אלו מנחים את בית המשפט בהתייחס לגורמים שונים, כגון משך הנישואין, תרומות כל אחד מבני הזוג, נסיבות כלכליות ורווחת כל הילדים המעורבים. לפרשנותו של בית המשפט וליישום חוקים אלו תפקיד מכריע בקביעת חלוקת רכוש הוגנת והוגנת בהתאם לנסיבות המקרה הספציפיות.

 

כיצד שופטים או מגשרים מעריכים ומבטיחים חלוקה הוגנת של הנכסים וההתחייבויות בחלוקת הרכוש בעת גירושין?

לשופטים ומגשרים תפקידים משמעותיים בהערכה והבטחת חלוקה הוגנת של הנכסים וההתחייבויות במהלך הליך חלוקת הרכוש בגירושין.

בישראל, לשופטים שמונו לבתי המשפט לענייני משפחה יש מומחיות בענייני דיני משפחה ומחזיקים בידע הדרוש להערכת המורכבות הכרוכה בתיקי חלוקת רכוש. הם שוקלים גורמים שונים, כאמור, ומעריכים את הראיות והטיעונים שהוצגו על ידי שני הצדדים. שופטים מיישמים את עקרונות ההגינות, ההגינות והחוקים הרלוונטיים כדי להגיע להחלטה המשיגה תוצאה צודקת.

מגשרים, לעומת זאת, מסייעים לזוגות מתגרשים להגיע להסכמה מקובלת על הדדית מחוץ לבית המשפט. הם מקלים על התקשורת בין הצדדים כדי לזהות בסיס משותף ולחקור פתרונות פוטנציאליים. המגשרים גם מספקים הדרכה לגבי זכויות וחובות משפטיות, ומבטיחים ששני הצדדים יידעו היטב לאורך התהליך. מטרתם לעזור לזוגות להגיע לחלוקת רכוש הוגנת וידידותית על ידי עידוד דיאלוג פתוח ופשרה.
בין אם באמצעות ליטיגציה או גישור, שופטים ומגשרים שואפים להבטיח חלוקה הוגנת של הנכסים וההתחייבויות בחלוקת הרכוש. הם שוקלים את הנסיבות הספציפיות של כל מקרה, את החוקים החלים ואת הגורמים המשפיעים על חלוקת הרכוש. מטרתם העיקרית היא להגיע להחלטה ששומרת על האינטרסים של שני הצדדים, מקדמת יציבות פיננסית ומקיימת את עקרונות ההגינות וההוגנות.

 

אילו סוגי רכוש ונכסים נדרשים לחלוקה בגירושין, וכיצד הם מסווגים לחלוקה שוויונית?

בגירושין, סוגים שונים של רכוש ונכסים כפופים לחלוקה בין בני הזוג. אלה יכולים לכלול:

א. נדל”ן: זה כולל בתים זוגיים, נכסים להשקעה, בתי נופש וכל נכס מקרקעין אחר שנרכש במהלך הנישואין.

ב. נכסים פיננסיים: אלה כוללים חשבונות בנק, תיקי השקעות, מניות, אגרות חוב, חשבונות פרישה וכל מכשיר פיננסי אחר שנרכש במהלך הנישואין.

ג. עסקים ושיטות עבודה מקצועיות: אם לכל אחד מבני הזוג יש עסק או עיסוק מקצועי, ערכו ופוטנציאל ההכנסה העתידי שלו עשויים להיות כפופים לחלוקה.

ד. רכוש אישי: קטגוריה זו מכסה חפצים אישיים, כלי רכב, תכשיטים, רהיטים ורכוש מיטלטלין אחרים שנרכשו במהלך הנישואין.

ה. חובות והתחייבויות: חובות שנוצרו במהלך הנישואין, כגון משכנתאות, הלוואות, חובות כרטיסי אשראי והתחייבויות אחרות, כפופים אף הם לחלוקה.

כדי להבטיח חלוקה הוגנת, על בית המשפט או הצדדים המעורבים לסווג את הנכסים והחובות כזוגיים או בנפרד. רכוש אישות כולל בדרך כלל נכסים שנרכשו במהלך הנישואין, ללא קשר למי שמחזיק בתואר החוקי. רכוש נפרד, לעומת זאת, מתייחס לנכסים שנרכשו לפני הנישואין או באמצעות ירושה או מתנות המיועדים אך ורק לאחד מבני הזוג.

בית המשפט לוקח בחשבון את סיווג הרכוש, התרומות ששילם כל אחד מבני הזוג והגורמים שצוינו קודם לכן כדי לקבוע כיצד יש לחלק את הנכסים וההתחייבויות באופן הוגן ושוויוני בהתחשב בנסיבותיו הייחודיות של המקרה. חיוני להתייעץ עם עורך דין בקיא כדי להבין כיצד סיווגים אלו עשויים לחול ספציפית על מצבים בודדים במדינת ישראל.

 

באילו דרכים משפיעה חלוקת הרכוש בגירושין על היציבות הכלכלית ועל סיכויי העתיד של הצדדים המעורבים?

חלוקת הרכוש בגירושין יכולה להשפיע באופן משמעותי על היציבות הכלכלית ועל סיכויי העתיד של הצדדים המעורבים. הוא ממלא תפקיד מכריע בקביעת הרווחה הכלכלית של כל אחד מבני הזוג לאחר הגירושין. כמה דרכים שבהן חלוקת רכוש משפיעה על היציבות הכלכלית ועל סיכויי העתיד כוללים:

א. עצמאות כלכלית: חלוקת הרכוש מאפשרת לכל אחד מבני הזוג לבסס עצמאות כלכלית ולהפריד בין ענייניו הכלכליים. זה מאפשר להם לשלוט על הנכסים, ההכנסות וההחלטות הכספיות שלהם, ומטפח תחושת אוטונומיה.

ב. צבירת נכסים: חלוקת הרכוש מבטיחה ששני בני הזוג יקבלו חלק הוגן מהנכסים הזוגיים שנצברו במהלך הנישואין. זה יכול לספק ביטחון כלכלי ויכולת לבנות בסיס איתן לצמיחה פיננסית עתידית.

ג. רמת חיים: חלוקת הרכוש שמה לה למטרה לשמור על רמת חיים סבירה לשני הצדדים לאחר הגירושין. על ידי הקצאת נכסים ומשאבים כספיים באופן שוויוני, היא מסייעת להבטיח שאף אחד מבני הזוג לא יחווה ירידה בלתי מידתית באיכות חייהם עקב סיום הנישואין.

ד. הפרשת חובות: חלוקת החובות וההתחייבויות חשובה לא פחות. הקצאה הוגנת של חובות שנרכשו במהלך הנישואין מונעת מאחד מבני הזוג לשאת בנטל לא הוגן של התחייבויות כספיות, מה שמבטיח עתיד כלכלי יציב יותר לשני הצדדים.

ה. מזונות ומזונות ילדים: חלוקת רכוש יכולה להשפיע גם על הסדרי מזונות ומזונות ילדים. חלוקת הרכוש עשויה להשפיע על המשאבים הכספיים העומדים לרשות כל אחד מבני הזוג, מה שעלול להשפיע על גובה המזונות או המזונות שנפסקו על ידי בית המשפט.

זה חיוני עבור אנשים שעוברים גירושין לפנות לייעוץ משפטי מוסמך כדי להגן על היציבות הכלכלית שלהם ועל סיכוייהם העתידיים. שימוש בשירותיהם של עורכי דין מנוסים בדיני משפחה יכולה לסייע בהבטחת חלוקת רכוש הוגנת השומרת על רווחתם הכלכלית לאורך זמן של שני הצדדים.

 

האם ישנן נסיבות או חריגים מיוחדים שיכולים להשפיע או לשנות את התהליך המקובל של חלוקת רכוש בגירושין?

כן, ישנן נסיבות וחריגים מיוחדים שיכולים להשפיע או לשנות את התהליך הסטנדרטי של חלוקת רכוש בגירושין. בעוד שהעיקרון הכללי בישראל הוא חלוקה שוויונית, לבית המשפט סמכות שיקול דעת לסטות מחלוקה שווה על סמך גורמים ונסיבות ספציפיות של המקרה. כמה נסיבות מיוחדות שיכולות להשפיע על תהליך חלוקת הרכוש כוללות:
א. הסכמי ממון: אם לבני הזוג יש הסכם ממון תקף, הוא יכול להכתיב את חלוקת הרכוש ולעקוף את כללי ברירת המחדל של חלוקה שוויונית. הסכמי ממון הם חוזים מחייבים משפטית המאפשרים לזוגות לקבוע מראש את חלוקת הנכסים והחובות במקרה של גירושין.

ב. רכוש נפרד: נכסים המסווגים כרכוש נפרד, כגון אלו שנרכשו לפני הנישואין, ירושות או מתנות שיועדו במיוחד לאחד מבני הזוג, עשויים שלא להיות כפופים לחלוקה. עם זאת, בית המשפט עשוי לשקול גורמים כמו שילוב של רכוש נפרד וזוגי בעת קביעת חלוקת הנכסים.

ג. נכסים נסתרים או מתפוגגים: במידה ואחד מבני הזוג מסתיר או מפיג נכסים מתוך כוונה לקפח את בן הזוג השני, רשאי בית המשפט להתחשב בהתנהגות פסולה זו ולהתאים את חלוקת הרכוש בהתאם.

ד. צרכים מיוחדים של ילדים: במקרים בהם יש ילדים עם צרכים מיוחדים, בית המשפט עשוי לשקול להקצות משאבים נוספים על מנת להבטיח את שלומם הכלכלי ותמיכתם.

ה. אלימות או התעללות במשפחה: מקרים של אלימות או התעללות במשפחה יכולים להשפיע על חלוקת הרכוש. בית המשפט עשוי לתת עדיפות לבטיחות וביטחונם של בן הזוג והילדים הנפגעים, ועשוי להעניק חלק גדול יותר מהנכסים הזוגיים כדי להבטיח את הגנתם.

חיוני להתייעץ עם עורך דין מוסמך לדיני משפחה כדי להבין כיצד נסיבות או חריגים מיוחדים אלו חלים על מקרה ספציפי. הם יכולים לספק הדרכה ולסגל לחלוקה הוגנת של רכוש בנסיבות הייחודיות שהוצגו.

 

כיצד הסכמי ממון משפיעים או משנים את חלוקת הרכוש בגירושין, ומה תפקידם במקרים כאלו?

הסכמי ממון, כמו הסכמי ממון ואחרי נישואין, יכולים להשפיע או לשנות באופן משמעותי את חלוקת הרכוש בגירושין. הסכמים אלו הם חוזים מחייבים משפטית שנכרתו על ידי בני זוג לפני או במהלך הנישואין, בהתאמה, כדי לקבוע מראש את זכויותיהם וחובותיהם הכספיות במקרה של גירושין או פרידה.

הסכמי ממון, שנחתמו לפני הנישואין, מאפשרים לזוגות להתוות את זכויות הקניין האישיות שלהם ולפרט כיצד יחולקו הנכסים והחובות במקרה של גירושין. הם יכולים לעקוף את כללי ברירת המחדל של חלוקה שוויונית שנקבעו בחוק. הסכמי ממון מספקים בהירות וודאות לגבי חלוקת הרכוש, ומאפשרים לבני זוג לשמור על בעלות ושליטה על נכסים מסוימים או לפטור אותם מחלוקה כליל.

הסכמים לאחר נישואין, לעומת זאת, נכרתים לאחר קיום הנישואין. הם משרתים מטרה דומה כמו הסכמי ממון אך נוצרים במהלך הנישואין. הסכמים לאחר נישואין יכולים להתייחס לנושאים הקשורים לחלוקת רכוש, מזונות בני זוג ועניינים כספיים נוספים, תוך מתן מסגרת לחלוקת רכוש התואמת את כוונות הצדדים.
הסכמי ממון ממלאים תפקיד מרכזי במקרים של חלוקת רכוש, שכן הם מספקים לצדדים אפשרות להגדיר את ההסדרים הפיננסיים שלהם. הסכמים אלו יכולים לפשט את תהליך חלוקת הרכוש על ידי קביעה מראש של הקצאת הנכסים והחובות, פוטנציאל למנוע התדיינות משפטית ממושכת וצמצום סכסוך בין בני זוג.

חשוב לציין כי הסכמי ממון חייבים לעמוד בדרישות משפטיות מסוימות כדי להיות ניתנים לאכיפה. יש להיכנס אליהם מרצון, עם גילוי פיננסי מלא, וללא כפייה או כפיה. התייעצות עם עורך דין מוסמך לדיני משפחה חיונית על מנת להבטיח כי הסכם הממון מנוסח כראוי, עומד בפורמליות המשפטיות ומגן על האינטרסים בצורה יעילה.

 

מהם כמה אתגרים או מחלוקות נפוצות המתעוררות לעיתים קרובות במהלך חלוקת הרכוש בגירושין, וכיצד הם נפתרים בדרך כלל?

במהלך חלוקת הרכוש בגירושין עלולים להתעורר מספר אתגרים או מחלוקות נפוצות. אלה יכולים לכלול חילוקי דעות לגבי סיווג הנכסים, הערכת שווי נכס וקביעת תרומות כל צד. כמו כן, עלולות להתעורר מחלוקות בנוגע להקצאת חובות והתחייבויות, נכסים נסתרים או בלתי נחשפים, והשפעת תרומות לא כספיות.

כדי להתמודד עם אתגרים ומחלוקות אלו, ניתן להשתמש בשיטות שונות לפתרון:

א. משא ומתן: בני זוג, בסיוע עורכי דינם, רשאים לנהל משא ומתן להשגת הסכמה מקובלת הדדית על חלוקת הרכוש. זה מאפשר גמישות ופשרות פוטנציאליות המותאמות לנסיבות הספציפיות של המקרה.

ב. גישור: הגישור כרוך בסיוע של מגשר צד ג’ ניטרלי המקל על התקשורת בין בני הזוג ומסייע להם לבחון אפשרויות לחלוקת רכוש. המגשר מסייע לצדדים להגיע להסכם מרצון, ומטפח פתרון שיתופי וידידותי יותר.

ג. הערכות שווי מומחים: במקרים בהם יש מחלוקות לגבי שווי נכסים ספציפיים, כגון עסקים או נדל”ן, צדדים עשויים להיעזר במומחים כגון שמאים או אנשי מקצוע פיננסיים על מנת לספק הערכות שווי מדויקות.

ד. החלטת בית המשפט: במידה והצדדים אינם מצליחים להגיע להסכמה באמצעות משא ומתן או דרכים חלופיות ליישוב סכסוכים, בית המשפט יקבל החלטה על חלוקת הרכוש בהתבסס על החוקים החלים, הראיות שהוצגו והערכת בית המשפט את הנסיבות.

ראוי לציין כי כל מקרה גירושין הוא ייחודי, והאתגרים והמחלוקות הספציפיות עשויים להשתנות. חיפוש אחר הכוונה של עורכי דין מנוסים לדיני משפחה יכול לעזור לאנשים לנווט את האתגרים והמחלוקות הללו ביעילות, ולהבטיח פתרון הוגן והוגן לחלוקת הרכוש.

 

מהן השלכות המס הפוטנציאליות שאנשים צריכים להיות מודעים להן בעת ​​חלוקת רכוש בגירושין?

בעת חלוקת רכוש בגירושין, חשוב להיות מודעים להשלכות המס האפשריות שעלולות לצוץ. כמה שיקולים מרכזיים כוללים:

א. מס רווחי הון: העברת או מכירה של נכסים במהלך חלוקת הרכוש עשויה לעורר מס רווחי הון. מס רווח הון מוטל בדרך כלל על ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה של נכס. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום המס כדי להבין את השלכות המס של מכירה או העברה של נכסים ספציפיים.
ב. מס על חשבונות פרישה: לחלוקת חשבונות פרישה, כגון פנסיה או תוכניות 401(k), עשויות להיות השלכות מס. בהתאם לנסיבות הספציפיות ולשיטת החלוקה שנבחרה, עשויות להיות השלכות מס על משיכות או העברות מוקדמות. מומלץ להתייעץ עם יועץ פיננסי או איש מקצוע מס כדי להבין את השלכות המס הפוטנציאליות ולבחון אסטרטגיות לצמצום חבות המס.

ג. מזונות ומזונות ילדים: בתחומי שיפוט מסוימים, הטיפול המס במזונות (הידוע גם כמזונות בן זוג) ומזונות ילדים עשוי להיות שונה. חשוב להבין את השלכות המס של תשלומים אלו, שכן הם יכולים להשפיע הן על התחייבויות המס של המשלם והן על המקבל.

ד. מיסי העברת רכוש: במקרים מסוימים, העברת מקרקעין או נכסים בעלי ערך גבוה עשויים לגרור מיסי העברת רכוש. מסים אלו משתנים לפי תחום שיפוט, ולכן חיוני לחקור ולהבין את התקנות המקומיות.

מומלץ מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום המס המתמחים בענייני גירושין כדי לנווט ביעילות את המורכבות של השלכות המס. המומחיות שלהם יכולה לעזור לאנשים לקבל החלטות מושכלות הממזערות את התחייבויות המס הפוטנציאליות ולהבטיח עמידה בחוקי המס הרלוונטיים.

 

אילו צעדים יכולים אנשים לנקוט כדי להגן על האינטרסים שלהם ולהבטיח תוצאה הוגנת במהלך חלוקת הרכוש בגירושין?

כדי להגן על האינטרסים שלהם ולהבטיח תוצאה הוגנת במהלך חלוקת הרכוש בגירושין, אנשים יכולים לנקוט במספר צעדים חשובים:

א. אסוף ושמר תיעוד: אסוף את כל המסמכים הפיננסיים הרלוונטיים, לרבות דפי בנק, החזרי מס, שטרי רכוש, דוחות חשבון פרישה וכל רשומה אחרת המספקת סקירה מקיפה של נכסים, חובות והכנסות. חשוב לשמר מסמכים אלו כדי להבטיח הערכה מדויקת של העיזבון הזוגי.

ב. התייעצו עם עורך דין דיני משפחה: התקשרו לשירותיו של עורך דין משפחה מנוסה המתמחה בגירושין וחלוקת רכוש. הם יכולים לספק ייעוץ מותאם אישית, להדריך אותך בתהליך המשפטי ולסייע לזכויותיך ולאינטרסים שלך.

ג. הבן את המצב הפיננסי שלך: השג הבנה מעמיקה של מצבך הפיננסי, כולל ההכנסות, ההוצאות, הנכסים וההתחייבויות שלך. זה יעזור לך לקבל החלטות מושכלות ולנהל משא ומתן מעמדה של ידע וחוזק.

ד. שקול גישור או יישוב סכסוכים חלופי: חקור שיטות חלופיות ליישוב סכסוכים, כגון גישור, כדי להגיע להסכמה משביעת רצון הדדית. הגישור מאפשר שליטה רבה יותר בתהליך ומקדם גישה שיתופית לחלוקת רכוש.

ה. היו פתוחים לפשרה: הכירו בכך שחלוקת רכוש כרוכה בתן וקח. פתיחות לפשרות סבירות יכולה להקל על פתרון חלק ויעיל יותר, תוך הפחתת העלויות הרגשיות והפיננסיות של ליטיגציה.
ו. התמקדות ביעדים ארוכי טווח: שקול את ההשלכות ארוכות הטווח של חלוקת הרכוש. חשוב לתת עדיפות ליציבות כלכלית, לצרכים עתידיים ולרווחתם של כל הילדים המעורבים. נקיטת גישה אסטרטגית וחשיבה קדימה יכולה להוביל לתוצאה הוגנת ובת קיימא.

כל תיק גירושין הוא ייחודי, וחיוני לפנות לייעוץ מותאם אישית מעורך דין מוסמך שיוכל לספק הדרכה מותאמת לנסיבות הספציפיות שלך. המומחיות שלהם תעזור לך להגן על האינטרסים שלך, לנווט את המורכבות של חלוקת הרכוש ולשאוף לתוצאה הוגנת.

 

מלבד ליטיגציה מסורתית, אילו שיטות או גישות חלופיות קיימות ליישוב סכסוכים הקשורים לחלוקת רכוש בגירושין?

בנוסף לליטיגציה המסורתית, ניתן להשתמש במספר שיטות או גישות חלופיות כדי לפתור מחלוקות הקשורות לחלוקת רכוש בגירושין. שיטות אלו מטרתן לקדם שיתוף פעולה, תקשורת ופתרונות מקובלים על הדדית. כמה חלופות פופולריות כוללות:

א. גישור: גישור כרוך בסיוע של מגשר צד ג’ ניטרלי המאפשר דיונים בין בני הזוג. המגשר עוזר לזהות בסיס משותף, לבחון אפשרויות ולעבוד לקראת תוכנית חלוקת רכוש מוסכמת הדדית.

ב. משפט שיתופי: חוק שיתופי כולל כל אחד מבני הזוג שכירת עורך דין משלו וחתימה על הסכם המתחייב לפתור את המחלוקת מחוץ לבית המשפט. הצדדים ועורכי דינם עובדים יחד בשיתוף פעולה תוך התמקדות בתקשורת פתוחה ופתרון בעיות.

ג. בוררות: בבוררות הצדדים מסכימים לכך שבורר צד שלישי ניטרלי יקבל החלטה מחייבת בסכסוך חלוקת הרכוש. זה מספק תהליך יעיל ופרטי יותר בהשוואה לליטיגציה מסורתית.

ד. ועידות הסדר: בכנסים להסדר מעורבים בני הזוג, עורכי דינם ומנחה צד ג’ ניטרלי המסייע במשא ומתן על הסכם חלוקת רכוש. תהליך זה מעודד דיאלוג פתוח ופשרה.

לכל שיטה חלופית יתרונות ושיקולים משלה. חשוב להתייעץ עם עורך דין בעל ידע בתחום דיני המשפחה כדי לקבוע איזו גישה מתאימה ביותר למצב הספציפי שלך. על ידי בחינת חלופות אלה, אנשים יכולים להפחית עימותים, לשמור על שליטה על התוצאה ולהגיע לפתרון ידידותי יותר לסכסוכי חלוקת רכוש.

 

במה שונה חלוקת הרכוש בגירושין בין תחומי שיפוט או מדינות שונות, ומהם ההבדלים או הדמיון העיקריים?

חלוקת הרכוש בגירושין יכולה להשתנות בין תחומי שיפוט או מדינות שונות עקב שונות בחוקים, מערכות משפט ונורמות תרבותיות. אמנם חשוב להתייעץ עם עורך דין מקומי לקבלת הדרכה ספציפית, אך ניתן לראות כמה הבדלים ודמיון כלליים:
א. מסגרת משפטית: לתחומי שיפוט שונים עשויות להיות מסגרות משפטיות שונות לחלוקת רכוש. חלק מהמדינות עוקבות אחר משטרי רכוש קהילתי, שבהם רכוש הנישואין מחולק שווה בשווה, בעוד שאחרות מקפידות על עקרונות חלוקה שוויונית, תוך התחשבות בגורמים כמו תרומות, צרכים ורווחת הילדים.

ב. סיווג רכוש: גם סיווג הרכוש כזוגי או נפרד יכול להשתנות. בתחומי שיפוט מסוימים, רק נכסים שנרכשו במהלך הנישואין כפופים לחלוקה, בעוד שאחרים עשויים לכלול נכסים לפני הנישואין או בירושה כחלק מהעיזבון הזוגי.

ג. נורמות ומנהגים תרבותיים: נורמות ומנהגים תרבותיים יכולים להשפיע על נוהלי חלוקת הרכוש. בתחומי שיפוט מסוימים, חוקים מנהגים או עקרונות דתיים עשויים להשפיע על חלוקת הרכוש, במיוחד במקרים שבהם מעורבים זוגות בינלאומיים או זוגות עם רקע תרבותי שונה.

ד. כללי שיפוט: כללי שיפוט מכתיבים לאיזה בית משפט יש סמכות על הליכי הגירושין וחלוקת הרכוש. ייתכן שצדדים יצטרכו לשקול נושאים כגון קניות בפורום, בחירת חוק והכרה בפסקי דין זרים אם הגירושין כרוכים במספר תחומי שיפוט.

חשוב לפנות לייעוץ משפטי מעורך דין שמכיר את החוקים והפרקטיקות של תחום השיפוט הספציפי בו מתקיימים הגירושין. הם יכולים לספק הנחיות לגבי החוקים החלים, תוצאות פוטנציאליות ואסטרטגיות לניווט יעיל של חלוקת הרכוש.

 

מקומו של הסכם ממון בהליך גירושין וחלוקת הרכוש

לפני שנסביר מה אומר החוק, וכיצד יש להתייחס לכל זכות או נכס שצברנו תוך החיים המשותפים ואולי גם לפניהם, עלינו להבהיר את החשיבות והכוח של הסכם ממון.
הסכם ממון (והסכמים בעלי אופי מקביל כגון הסכם נישואין, הסכם חיים משותפים וכיוצא באלו) הינו כלי משפטי אשר מסדיר ראשית כל את ענייני הרכוש בין בני הזוג, ולעיתים גם עניינים נוספים על פי שיקול דעתם של בני הזוג.
הסכם ממון הינו הסכם שרצוי מאוד לבצע באמצעות עו”ד שכן ניסוחו של הסכם הממון עשוי להשפיע בעתיד על פרשנותו ע”י הגורמים השיפוטיים (בית המשפט לענייני משפחה, או בית הדין הדתי), ועל כן בכדי להבטיח כי רצון הצדדים ימומש בבוא הצורך, חשוב מאוד שייכתב בצורה מדויקת ומקצועית.
במסגרת הסכם ממון נהוג להסדיר עניינים שונים והלכה למעשה לספק מענה לשאלות שונות הקשורות לרכוש הצדדים.

כיצד יחולק הבית שהביאה האישה לפני הנישואין (אולי יישאר “רק שלה?”), מי יהיה זכאי ליהנות מזכויות פנסיוניות שהבעל צבר במהלך החיים המשותפים? ואו הסדרה של כל עניין אחר שהצדדים רוצים להעלות על הכתב ולהסדיר במסגרת ההסכם.
לאחר שהצדדים חותמים על הסכם ממון, עליהם לאשר אותו בפני בית המשפט לענייני משפחה בכדי להעניק לו תוקף של “הסכם ממון”, אחרת, מעמדו יהיה פחות והוא יוותר במעמד “הסכם” בלבד. מומלץ מאוד לאשר את ההסכם בפני בית המשפט הדבר עשוי למנוע בעיות בעתיד ואינו כרוך בעלות משמעותית.

לאחר אישור ההסכם, וכל עוד ההסכם מסדיר את הדברים בצורה ברורה, ההסכם עתיד לקבוע כמעט בכל מקרה מה יהיה עתידכם הכלכלי בעת פרידה. במילים אחרות, ההסכם יהיה ברירת המחדל, והחוק והפסיקה אשר מסדירים את עניינם של מי שאין לו הסכם ממון, יהיו משניים בלבד ובעיקר יבואו לספק מענה לשאלות בהן הסכם הממון פשוט לא עסק.

“הסכם ממון הינו כלי חזק ואפקטיבי לייצר וודאות ולקבע את רצון הצדדים מראש, כך שאם בבוא העת יחליטו להיפרד, ידעו כיצד הרכוש יחולק.”

ומה הדין במידה ולא קיים הסכם ממון? כאן העניינים נהיים מורכבים יותר

איזה רכוש רלוונטי לחלוקה בין בני הזוג בהליך הגירושין

לפני שאנחנו נכנסים לשאלה איך מחלקים את הרכוש, צריך להבין מהו הרכוש שבכלל רלוונטי להליכי גירושין, והתשובה היא – שכל הרכוש עשוי להיות רלוונטי.
אבל רגע, מה בדבר העסק שפתחתי לפני הנישואין? מה עם הדירה שהאישה קיבלה במתנה מההורים? זה לא אמור להיות נפרד? – אכן ישנן סיטואציות לפיהן רכוש לא יחשב לרכוש משותף, אך עם זאת לכל כלל יש חריגים ובמקרים המתאימים בהחלט ניתן לטעון טענות שונות אותן נפרט בהמשך לפיהן רכוש שבאופן רגיל לא היה נחשב למשותף, אולי בכל זאת משותף.

“כל רכוש או זכות השייכת למי מהצדדים ולעיתים אף מוחזקת בידי בני משפחה וחברים עשויה להוות חלק מהמחלוקת כרכוש שיש להתחשב בו במהלך הליך הגירושין.”

למען הסר ספק, גם הנכסים והזכויות הבאות עשויות להיות רלוונטיות לשיתוף:

  • דירת מגורים שנרכשה לפעמים אף במקרים בהם נרכשה לפני הנישואין.
  • זכויות ממקום העבודה, פנסיוניות ואחרות שהצתברו במהלך החיים המשותפים.
  • זכויות בבית עסק, לפעמים גם במקרים בהם העסק נפתח לפני הנישואין.
  • ניירות ערך: מניות, אג”חים, זכויות בקרנות למיניהן וכיוצא באלו.
  • חשבונות בנק, לעיתים גם אם הם רשומים על שם אחד הצדדים בלבד.
    וכאמור, כל נכס או זכות שנצטברה תוך כדי החיים המשותפים או ששירתה את בני הזוג במהלכם.

אז איך מתבצעת החלוקה?

כאשר אנו רוצים להעריך האם נכס או זכות מסוימת עתידה להיחשב כמשותפת אנו למעשה בוחנים 2 קטגוריות של זכויות:

זכויות שמעמדם הרגיל הוא שיתוף

באופן כללי מרבית הזכויות והחובות יפלו לקטגוריה זו, אשר כוללת בתוכה כל זכות או חובה שנצטברה תוך כדי החיים המשותפים כאשר מקור הזכות אינו חיצוני לחיים המשותפים (לרבות זכויות שנצטברו במקומות עבודה).
לדוגמא: כל המיטלטלין (ספה, ארון, טלוויזיה..), נכסי המקרקעין, זכויות סוציאליות שנצטברו תוך החיים המשותפים, חשבונות בנק משותפים, וכן כספים משותפים שהושקעו באפיקים שונים. כל אלו ועוד רבים אחרים יחשבו בהסתברות גבוה מאוד לרכוש משותף.

זכויות שמעמדן הרגיל הוא אי-שיתוף

כאשר אנו באים לבחון נכסים שהושגו לפני החיים המשותפים או התקבלו במתנה ואו ירושה המצב קצת יותר מורכב ודורש בחינה מעמיקה.
עם זאת באופן רגיל זכויות שכאלו יחשבו לרכוש שאינו משותף קריא: דירת מגורים, רכוש ואו כל זכות אחרת שהושגה לפני הנישואין או התקבלה בירושהמתנה, תהיה קודם כל לבעליה המקוריים ולא משותפת לשני הצדדים.
ולמרות זאת, כאשר למי מהצדדים קיימים נכסים שכאלו בהחלט יתכן שבהתנהגותו במהלך החיים המשותפים הוא הביע רצון באופן ישיר או עקיף, לשתף את הצד השני בזכויות הנ”ל, כולן או חלקן. במקרים אלו המצב עשוי להיות מורכב יותר.
לכן נסכם תת כותרת זו ונדגיש שגם נכס שהחוק והפסיקה רואים כפרטי (לא משותף), יכול להיחשב כמשותף בהתאם לנסיבות, ואם בידכם נכסים שכאלו, חשוב מאוד לבחון את הדברים בצורה מקצועית.

זכויות שמעמדן מורכב יותר

מדובר בתת קבוצה של זכויות שבאופן רגיל אינן מיועדות לחלוקה, אך בהתאם לנסיבות שנציג כעת (ואחרות שלא נספיק לסקור במסגרת זו), בהחלט יתכן שיחשבו משותפות חרף מעמדן הרגיל.

כאשר אין הסכם המורה אחרת (למשל הסכם ממון) ובעל הזכויות (הבעל או האישה), מתנהג באופן שניתן ללמוד ממנו על כוונה לשתף את הצד השני בנכס או בזכות הקשורה בנכס, בהחלט יתכן שבית המשפט יראה בהתנהגות זו מספקת בכדי להוכיח כי בעל הנכס הלכה למעשה החליט לשתף את הצד האחר בזכויות הללו ומכאן – כי גם הצד האחר יהיה זכאי לזכויות.

לדוגמא: כאשר בני הזוג עוברים לגור בדירת המגורים הרשומה על שם האישה בלבד (לא כרתו ביניהם הסכם ממון) ומתגוררים בנכס במשך שנים ארוכות, במהלכן משלמים יחדיו את המשכנתא, משפצים ומטפלים יחדיו בנכס ובאופן כללי מנהלים חיי שגרה בנכס בהחלט יתכן ואף בהסתברות גבוה, שבית המשפט יראה נכס משותף לכל דבר ועניין.

באופן דומה גם כספים שהתקבלו בירושה למשל, לא יחשבו למשותפים באופן אוטומטי, אך במידה והופקדו בחשבון המשותף של בני הזוג, ברוב מוחלט של המקרים הדבר יהווה התנהגות שיש בה בכדי להוכיח כוונת שיתוף בכספים.

במילים אחרות – ככל שקיימים יותר סממנים כי בעל הנכס התכוון לשתף את בןבת הזוג בזכויות, כך יגבר הסיכוי שבסופו של יום יראו את הזכות כמשותפת.

והערה אחרונה ומעט עצובה: בעולם המשפט השאלה היא לא מה היה במציאות, אלא מה אתה יכול להוכיח. במילים אחרות ככל שהצד שאינו בעל הנכס יוכל להציג בפני בית המשפט סיפור מדיוק יותר תמוך בראיות כך יגברו סיכויי הטענות שלו בשיתוף, גם אם לפעמים חלק מהטענות והראיות יוצאו מהקשרן וגם אם היה ברור לשני הצדדים כי לא הייתה כוונה לשתף את הנכס.

” זכרו – ככל שניתן להציג בפני גורם שיפוטי ראיות וטענות לכך שבעל הזכות התכוון לשתף את בן הזוג בזכות זו או אחרת, כך יגברו סיכויי טענותיו לשיתוף מלא בנכס. ולא תמיד יש קשר ישיר בין המציאות לבין המצג שיובא בפני בית המשפט.”

אנשים שנישאו לפני שנת 1974

לפני שחוקק חוק יחסי ממון (לפני שנת 1974), ענייני הרכוש בין בני זוג הוסדרו באמצעות הלכה משפטית ששמה הלכת השיתוף. ברמה העקרונית מרבית הדברים מתנהלים באופן דומה לחוק הקיים, אך בכל זאת ישנו הבדל אחד משמעותי – ברירת המחדל בכל הנוגע למתנות וירושות.
כאמור על פי החוק הקיים (זה שחל על כל מי שלא נישא לפני 1974) ברירת המחדל היא שמתנות וירושות אינן נחשבות לרכוש משותף. זהו אינו המצב כאשר אנו מדברים על בני זוג שנשאו לפני שנת 1974. על זוגות וותיקים אלו חלה הלכת השיתוף לפיה ברירת המחדל הפוכה ומתנותירושות נחשבות לרכוש משותף.
הדבר כמובן עשוי להיות משמעותי מאוד שכן נכסים ומתנות שניתנו בירושה ונרשמו על שם אחד הצדדים כבר לא יחשבו לרכושו הפרטי כך שיתכן שהדירה שבן או בת הזוג קיבל בירושה לפני 15 שנה, בעת גירושין תחשב לחלק מהרכוש המשותף. מדובר בהבדל משמעותי מאוד בחלוקת הזכויות ביחס למצב הקיים בין בני זוג צעירים יותר.

“על כן במידה ונישאתם לפני שנת 1974, דעו כי יתכן ועל פי הדין החל הליכם קריא הלכת השיתוף, עניין הרכוש עשוי להיות מוסדר אחרת מאנשים אחרים שהתגרשו לאחרונה בסביבתכם, ובהחלט כדאי שזכויותיכם יבחנו בהתאם למציאות משפטית זו.”

הבהרות לעניין רכוש ספציפי

לעניין פרק זה נבהיר כי מדובר במצב בו אין הסכם ממון או הסכם אחר שמסדיר את מעמד הרכוש, וכן הרכוש אינו רשום על שם שני הצדדים במשותף.

דירת מגורים

במצב דברים רגיל, דירת המגורים הינה מוקד מרכזי לניהול החיים היום יומי של בני הזוג. עצם ההתנהלות היום יומים מחזקת את העמדה כי בעל הנכס התכוון לשתף את בןבת הזוג בנכס.
להלן מספר נקודות שיכולות לתמוך בטענת השיתוף:

  • זמן רב בו בני הזוג חיו חיים משותפים בנכס.
  • תשלום משכנתא מתוך הכספים המשותפים (חשבון משותף למשל).
  • ביצוע שיפוצים לשדרוג הנכס מהחשבון המשותף (השקעה משותפת בנכס).
  • כל ראיה אחרת אשר מצביעה על כוונתו של בעל הנכס לשתף את הנכס (למשל הודעות כתובות שניתן ללמוד מהן על מעמד הנכס, הצהרות בפני גופים שונים לצורך קבלת הטבות כאלו או אחרות וכיוצא באלו..)

נכסי נדל”ן שאינם דירת מגורים

בניגוד לדירת מגורים משותפת נכסי נדל”ן “להשקעה” הנן בעלי מעמד אחר, ובאופן רגיל אינם משמשים עצמם את בני הזוג ברמה היום יומית. ומנגד בהחלט יתכן שההכנסות שמקורן בנכסים אלו כן שותפו בפועל במשך השנים ומכאן כי לרוב לשני בני הזוג עניין רב בנכסים אלו ומצבם.
להלן מספר נקודות שיכולות לתמוך בטענת השיתוף:

  • הפקדת כספי השכירות ישירות לחשבון המשותף, וכן הוצאת כספים לתחזוקה שותפת של הנכס מהחשבון המשותף.
  • השקעת כספים משותפים לצורך שיפורהשבחת הנכסים הללו.
  • תשלום הלוואות שונות הקשורות לרכישת הנכס או השבחתו תוך כדי שימוש בכספים משותפים.
  • כל ראיה אחרת שמצביעה על כוונתו של בעל הנכס לשתף את הנכס (למשל הודעות כתובות שניתן ללמוד מהן על מעמד הנכס, הצהרות בפני גופים שונים לצורך קבלת הטבות כאלו או אחרות וכיוצא באלו..)

פנסיה, וזכויות סוציאליות

במצב דברים רגיל זכויות שונות שמקורן במקום העבודה של מי מבני הזוג הינן משותפות. על כן במרבית המקרים וכמעט ללא יוצא מן הכלל, כאשר בני הזוג לא הסדיר את הדברים אחרת בצורה מפורשת זכויות פנסיוניות ואחרות שנצתברו תוך כדי החיים המשותפים (כלומר לא לפני הכניסה לחיים המשותפים, או אחרי היציאה מהן) – יהיו משותפות ויש לחלקן.
חשוב לציין כי מועד ה”כניסה לחיים המשותפים” לא תמיד ברור שכן לא כל הזוגות בישראל נשואין כדת משה וישראל, ומועד הכניסה לקשר עשוי להיות במחלוקת. באופן דומה גם מועד הקרע (או הפירוד), גם הוא אינו וודאי ובהחלט יתכן שעניין המועדים יהווה אבן מחלוקת מסויימת בהליכי הגירושין עצמם.
עוד יצוין כי בניגוד לזכויות אחרות, זכויות סוציאליות ופנסיוניות לא תמיד קלות לחלוקה ברמה הטכנית ואף לפעמים מאוד לא כדאי לחלקם (בשל האופי המיוחד של הזכויות ואופיין הביטוחי). על כן בהחלט יתכן שבסופו של יום זכויות אלו יישארו, ויאוזנו כנגד זכויות אחרות.

זכויות בבית עסק

בית עסק בניגוד לנכסים אחרים הינו דבר חיי ונושם. מנהלו העיקרי של בית העסק הוא הלב הפועם שמפעיל אותו ופעמים רבות בלעדיו, אין לבית העסק זכות קיום או התכנות כלכלית. עם זאת, לא פעם בית העסק מהווה חלק מרכזי בנכסיהם של בני הזוג ובהחלט יתכן כי יעמוד במרכז המחלוקת ביניהם.
להלן מספר נקודות שיכולות לתמוך בטענת השיתוף:

  • העסק נפתח תוך כדי החיים המשותפים.
  • העסק נתמך בכספים משותפים.
  • העסק מתנהל באמצעות החשבון המשותף.
  • כספים משותפים הושקעו בתחזוקת או פיתוח העסק.
  • בןבת הזוג לוקח חלק פעיל בניהול או תפעול העסק.
  • כל ראיה אחרת אשר מצביעה על כוונתו של בעל העסק לשתף את העסק (למשל הודעות כתובות שניתן ללמוד מהן על מעמד בית העסק, הצהרות בפני גופים שונים לצורך קבלת הטבות כאלו או אחרות וכיוצא באלו..)

חשוב לציין כי בסופו של יום במרבית המקרים בית העסק ככל הנראה שווה יותר בידיו של אחד מבני הזוג מאשר בידיו של האחר (ולפעמים בידי שניהם ביחד גם לאחר הפרידה), ועל כן הליך גירושין כשברקע בית עסק לפעמים נהיה מורכב וסבוך.

במקרים רבים בשל האופי המיוחד של הנכס הזה, בית העסק משוערך ומתבצע תשלום מאזן לפיו אחד הצדדים יקבל לידיו את בית העסק והאחר תשלום חד פעמי. במקרים אחרים יתכן שהצד האחר יהיה שותף במידה זו או אחרת ברווחי העסק אך יוותר ללא זכויות החלטה. כאמור, מדובר בעניין מורכב שיש לבחון נקודתית, כל מקרה לגופו. אך בכל אופן מדובר בנכס שבהחלט יכול להיחשב למשותף, ויש להיערך לכך בהתאם.

מניות וניירות ערך

במסגרת זו אנו נניח כי אין מדובר במניות או ניירות ערך אשר מהוות הלכה למעשה שליטהבעלות משמעותית בבית עסק, אלא החזקה במניות כנכס להשקעה בלבד. שכן אם עסקינן במניות שמזכות את המחזיק בהן בשליטה מוחלטת או ביכולת השפעה משמעותית בהתנהלות חברה זו או אחרת, בהחלט יתכן שיש להתייחס למניות הללו במידה רבה כפי שיש להתייחס ל”בית עסק”.
באופן כללי מניות וניירות ערך הינן נכס לכל דבר ועניין, ובמידה והינן רלוונטיות לחלוקה, יחולקו ככל נכס אחר – בהעברה ישירה (כמניות או ניירות ערך) או באיזון כספי.
להלן מספר נקודות שיכולות לתמוך בטענת השיתוף:

  • מקור המניות וניירות הערך הינו בכספים משותפים.
  • דיווידנדים והכנסות שונות שמקורן במניות מגיעות לחשובנות המשותפים.
  • שחלוף המניות וניירות הערך באחרים נעשה מתוך החשבונות המשותפים.
  • כל ראיה אחרת אשר מצביעה על כוונתו של בעל העסק לשתף את העסק (למשל הודעות כתובות שניתן ללמוד מהן על מעמד בית העסק, הצהרות בפני גופים שונים לצורך קבלת הטבות כאלו או אחרות וכיוצא באלו..)

כלי רכב ורכוש (מיטלטלין)

נכסי מיטלטלין (וכן, כלי רכב גם הוא נחשב למיטלטלין) הם למעשה כל נכס שניתן להרים ולטלטל, וכוללים למעשה את כל הרכוש הפיזי שאנו מחזיקים, מהארון במטבח ועד לטלוויזיה וסירת המנוע שהבעל קנה במהלך משבר גיל ה40. במצב דברים רגיל רכוש מסוג זה נחשב למשותף אלא במקרים חריגים בהן הרכוש היה בבעלותו של אחד מבני הזוג לפני הנישואין או התקבל בירושהמתנה כמו למשל תכשיטים שהגיעו מאימא של הכלה, ציור שצייר אביו המנוח של הבעל וכיוצא באלו.
להלן מספר נקודות שיכולות לתמוך בטענת השיתוף:

  • הרכוש נרכש תוך שימוש בכספים משותפים.
  • נעשה ברכוש שימוש קבוע מצד בןבת הזוג או מי מבני המשפחה.
  • לא מדובר ברכוש שיש לו באופן טבעי ערך סנטימנטאלי גבוה לאחד מבני הזוג.
  • הנכס לא היווה מתנה שבין הזוג האחד נתן לאחר.
  • כל ראיה אחרת אשר מצביעה על כוונתו של בעל הנכס לשתף את הנכס (למשל הודעות כתובות שניתן ללמוד מהן על מעמד הנכס, הצהרות בפני גופים שונים לצורך קבלת הטבות כאלו או אחרות וכיוצא באלו..)

הערה: בכל הנוגע לכלי רכב, רישום מהווה ראיה, אך הוא איננו חזות הכל ובהחלט ניתן לטעון לשיתוף ברכב חרף היותו רשום על שם אחד מבני הזוג בלבד.

מתנות וירושות

ברמה עקרונית ברירת המחדל היא כי מתנות וירושות אינן מיועדות לחלוקה ולא יחשבו לנכסים משותפים (למעט למי שנישא לפני שנת 1974). עם זאת בהחלט יתכן שבמקרים ספציפיים המציאות תהיה אחרת.
להלן מספר נקודות שיכולות לתמוך בטענת השיתוף:

  • הזכויות שהתקבלו הועברו לחשבון המשותף.
  • נעשה בכספים שימוש לצורך רכישת רכוש משותף זה או אחר.
  • כל ראיה אחרת אשר מצביעה על כוונתו של בעל המתנהירושה לשתף אותה (למשל הודעות כתובות שניתן ללמוד מהן על מעמד הרכוש שניתן במתנהירושה, הצהרות בפני גופים שונים לצורך קבלת הטבות כאלו או אחרות וכיוצא באלו..)

חיות מחמד

חרף העובדה שחיות מחמד ובעלי חיים הם חלק מהמשפחה שלנו, בעיני החוק היבש אין הבדל בין חיית מחמד וכל חפץ מיטלטלין אחר. לכן בהיעדר הסדרה מקדימה יתכן מאוד שאחד או שני הצדדים יפגעו מהחלטה שיפוטית פוטנציאלית. במידה וחיית המחמד הושגה לפני החיים המשותפים, רואים בה למעשה ככל חפץ שהובא לחיים המשותפים, ומכאן בהחלט יתכן כי חיית המחמד תחשב למשותפת.
למצער הדבר גורם לפעמים לכך שמי מהצדדים יעשה שימוש בחיית המחמד כקלף מיקוח במטרה להגיע להשגים במהלך המשא ומתן או הליכי הגירושין המתנהלים בבית המשפט.

חלוקת רכוש בין בני זוג בתהליך גירושין הינו אחד השלבים הקשים והבלתי נעימים, יש לומר, בניסיון הסדרת ענייניהם בעקבות פירוק התא המשפחתי. רבים הם הגורמים המשפיעים על אופן חלוקת הרכוש: היחסים השוררים בין הצדדים, של בני הזוג, מהי עילת הגירושין?, האם הגירושים נעשים בהסכמה של שני הצדדים או שמא צד אחד עדיין מעוניין בשלום בית, מה מקור הנכסים שבידי מי מבני הזוג?, כל אלה ועוד ישפיעו על ההתנהלות ולעתים גם על התוצאה של חלוקת הרכוש. עם כן לא פלא, כי סביב הנושא של חלוקת הרכוש, ניטשים לא פעם קרבות מרים ומכוערים, אולם פנייה לעורך דין לענייני משפחה הבקיא בתחום ויודע כיצד ניתן במקרים המתאימים גם לגשר בין הפערים ולחתור לסיים את הסכסוך באמצעות הסכם גירושין, יכולה לחסוך הרבה זמן וכסף.

מה קובע חוק יחסי ממון?

חוק יחסי ממון התשל”ג – 1973 חל על זוגות שנישאו החל מהתאריך 1.1.1974 והוא מחליף את הלכת השיתוף שהייתה נהוגה עד תאריך זה. הלכה זו, הורתה על חלוקה שווה של הנכסים בין בני הזוג גם אם צד כלשהו הגיע אתם לנישואין או שהתקבלו כמתנה או ירושה. מטרת החוק היא להסדיר מחדש את חלוקת הרכוש בין בני הזוג.

חוק יחסי ממון קובע, כי באם יבחרו בני הזוג להיפרד, יקבל כל אחד מבני הזוג מחצית מהנכסים המשותפים לרבות חסכונות, זכויות סוציאליות (פנסיות וקרנות למיניהן), ונכסים אחרים שהצטברו בתקופת הנישואין. אך מנגד קובע החוק כי בן זוג לא יהיה רשאי לקבל נכסים או רכוש שהיו בבעלות בן הזוג האחר לפני הכניסה אל הקשר הזוגי או שניתנו לו בירושה או במתנה – וזאת בניגוד להסדרה הקודמת של הלכת השיתוף לפיה יש לחלק את כל הרכוש המצוי בבעלות מי מהצדדים.

סעיף 5 לחוק יחסי ממון קובע כי עם קרות אירוע פרידה או פקיעת הנישואין, לרבות מות אחד מבני הזוג, כל אחד מהם יהיה זכאי למחצית שווי כלל הנכסים המשותפים שצברו בני הזוג. כאמור, ולהבדיל מהלכת השיתוף שהורתה באופן גורף על חלוקה שווה בשווה של כלל הרכוש, חוק יחסי ממון מתייחס גם לחריגים ומבדיל בין רכוש משותף שנצבר במהלך חיי הקשר הזוגי, לבין רכוש או נכסים שהיו לכל צד מבני הזוג לפני הנישואין, שהתקבלו במתנה או עברו אליהם בירושה. אלה לא נכללים “ברכוש המשותף” ולא נלקחים בחשבון בעת פרידה. למשל במקרה בו הבעל מקבל מאמו בית מגורים במתנה (בו בני הזוג לא מתגוררים בפועל), ובעת גירושין אשתו תובעת חלק מאותו הבית, החוק גורס כי אין לקיים איזון משאבים בכל הנוגע לאותו הנכס, וכי הבעל לא יהיה מחויב לתת לה כל חלק בו. במקרים חריגים יכולה האישה לנסות ולהוכיח כי הדירה ניתנה לבני הזוג ולא רק לבעל או אז יהיה לה חלק באותה דירת מגורים, אך אין מדובר בעניין של מה בכך.

יובהר כי כאשר ישנו הסכם ממון בנמצא, נכסי הצדדים יחולקו על פי המוסכם במסגרתו. לכן חשוב מאוד לשקול את ייצורו של המוצר המשפטי הנפלא הזה כבר בשלביו המוקדמים של הקשר הזוגי, ויפה שעה אחת קודם. הסכם ממון טוב יכול לחסוך הוצאת כספים רבים ומניעת מריבות מיותרות במקרה בו הצדדים נפרדים, ואף לייצר יציבות ובהירות בכל הנוגע לענייני הממון (ועניינים אחרים) במהלך חיי הזוגיות – מה ששומר על קשר זוגי איתן במשך שנים.

הגדרת הרכוש היא הקובעת ומה עם ירושה?

הגדרת הרכוש היא זו הקובעת את חלוקת הרכוש. יש רכוש של האישה, רכוש של הבעל ורכוש משותף. מחלוקת בנושא זה בעת גירושין, תוכרע על ידי בית המשפט או בית הדין על פי העניין. רכושה של האישה יישאר שלה, רכושו של הבעל יוותר לו, והרכוש המשותף יחולק ביניהם בהתאם לחוק. למרות בהירותו של החוק, עדיין מתקיימות לא מעט מלחמות סביב הגדרת הרכוש המשותף בתהליך גירושין.

סעיף 5 לחוק יחסי ממון קובע, כי כל רכוש שהתקבל בירושה, לא אמור להתחלק בין בני הזוג והוא יוותר ליורש החוקי. אבל היו מקרים שהגיעו לבית המשפט, בו טענו בני זוג כי למרות קיומו של הסעיף, הם תובעים את חלקם בירושה. טענה זו נבחנה לא פעם בבתי המשפט אשר ראו לנכון לקבל את האפשרות שקיימים בני זוג אשר רוצים להחליט אחרת מהאמור בחוק, וגם להפוך נכס שרכשו לפני הנישואין או שקיבלו בירושה או במתנה לרכוש משותף. במקרים אלו, על תובע חלה החובה להוכיח כי אכן הייתה כוונה ליצר שותפות שכזו, בכדי שיהיה זכאי לקבל את החלק המגיע לו מהרכוש הרלוונטי.

חלוקת רכוש לזוגות שנישאו לפני ה- 1.1.74

על בני זוג שנישאו לפני 1.1.1974, חלה ההלכה הידועה בשם ,הלכת השיתוף”. זו קובעת כי רכושם של בני זוג החיים יחד ומנהלים משק בית משותף, ונצבר במהלך חייהם המשותפים, גם נכסים הרשומים על שם אחד מהם, הנם רכושם המשותף. אם בעת גירושין, צד כלשהו חולק על כך, עליו להוכיח זאת. כאמור חוק יחסי ממון לא חל על זוגות אלה.

גם מתנה שקיבלו מי שנישאו לפני התאריך הנ”ל, עפ”י הלכת השיתוף שייכת לשניהם, ובעת גירושין תחולק ביניהם, אלא אם כן יוכיח בעל המתנה כי הוא קיבל אותה לבדו ומעולם לא הייתה לו כוונה לשתף את הצד השני בה.
כמובן שגם במקרים אלו, ככל וקיים הסכם ממון – הסכם הממון גובר, והכתוב בו יכריע (למעט במקרים חריגים), מה יעלה בגורל הרכוש.

למה כדאי לערוך הסכם ממון בכל הנוגע לחלוקת רכוש?

קיומו של הסכם ממון מונע את הקרבות והסכסוכים בין בני הזוג בתהליך גירושין, מונע הסלמה ביחסיהם כמו גם תביעות משפטיות, זמן וכסף. הסכם ממון נערך לפני או במהלך חיי הנישואין, והוא קובע מראש (בין היתר) מה תהיה חלוקת הרכוש ביניהם במידה והצדדים יחליטו להיפרד. בנוסף הסכם ממנון יכול ויכיל הסדרים שונים לגבי עתידם וחייהם המשותף במהלך החיים המשותפים או ביום שלאחר הפרידה. הסכם ממון הוא מוצר משפטי חשוב מאוד הבא למנוע מחלוקות, יוצר רשת ביטחון לעתיד ותורם הן לחיי הנישואין והן לייעול וריכוך הליך בגירושין.

אצל מי עורכים הסכם ממון?

עריכת הסכם ממון, דורש ידע משפטי רחב ומיומנות באמצעותה יוכלו הצדדים להינות מהסכם מדויק, מקורי, חכם והגון. מומלץ לעשותו אצל עורך דין מומחה לדיני משפחה לו ניסיון בניהול משא ומתן וכתיבת הסכמי ממון כדרך קבע. בני זוג הנמצאים בתהליך של פרידה, מביאים עמם פעמים רבות רגשות רבים של כעס, טינה וכדומה, ועל כן לעתים הסכסוך עלול להימשך זמן רב שלא לצורך. עורך דין טוב, ידע להוציא את המירב מהליך המשא ומתן ולעשות כמיטב יכולתו לאפשר לצדדים להגיע להבנות וסייע לצדדים בניסוח הסכם ממון הוגן, אשר יהיה מקובל על שני הצדדים. חשוב כי הסכם ממון יהיה מנוסח כהלכה, וכן להיות מספיק יצירתי, מפורט ומקיף כדי לתת מענה לכל תרחיש עתידי, במטרה למנוע מחלוקות נוספות, תוך ראיית התמונה הכוללת. בכדי שהסכם ממון יקבל “תוקף” של “הסכם ממון” על ההסכם לקבל את אישורו של בית המשפט או במקרים מסוימים די באישור נוטריון (במקרה של זוגות לא נשואים). אם ההסכם לא קיבל את אישור בית המשפט, יהיה ניתן לייחס לו מעמד “חוזי” אך לא מעמד של “הסכם ממון” ולדבר נפקות שאינכם רוצים להגיע אליה – פשוט אשרו את ההסכם בפני ערכאה שיפוטית כמקובל.
הסכם ממון אשר אושר, הוא זה אשר יקבע את חלוקת הרכוש בין בני הזוג, וברוב מוחלט של המקרים, כל סעיפיו יקוימו כלשונם.

שאלות ותשובות חלוקת רכוש בהליך הגירושין

כמה עולה לקיים הליך של חלוקת רכוש?

במהלך חיי הזוגיות בני הזוג פועלים יחדיו למען מטרות משותפות. חלק מאותן מטרות הינן מטרות אשר משאירות מאחוריהן נכסים כלכליים – תהיה זו דירת מגורים, חסכון פנסיוני או עובר ושב, בסופו של יום בני הזוג עמלו יחדיו בכדי להבטיח את עתידם המשותף. אופן וצורת חלוקת הרכוש כמו גם הרכיבים אשר נחשבים או אינם נחשבים לרכוש משותף שיש לחלק הינו מורכב, סבוך ופעמים רבות מהווה אבן מחלוקת משמעותית בכל הנוגע לקביעת התנאים של היום שלאחר הפרידה.

באופן טבעי כאשר ההליך המשפטי והחשבונאי מורכבים, וכאשר הצדדים אינם מגיעים להסכמה זריזה ורצונית ועולה הצורך בקיום הליך משפטי מלא, מדובר בהליך יקר ולא פשוט כלל ועיקר.

כמה זמן לוקח הליך של חלוקת רכוש?

בין שבועות אחדים לשנים רבות. כאשר בני הזוג מחליטים לסיים את מערכת היחסים בהסכמה וכורתים ביניהם הסכם פרידה או הסכם גירושין, מדובר בהליך קצר שמרכזו יישום ההסכם (פרוצדורות כגון העברת נכסים בטאבו וכדומה) ואישור ההסכם מול בית המשפט – המתנה למועד דיון.

עם זאת, כאשר הצדדים אינם מסכימים מדובר באחד ההליכים הכי מורכבים וארוכים שניתן להיכנס אליהם, וכמו שאומרים – מרבה נכסים מרבה דאגה. ככל וישנן יותר נקודות מחלוקת כך ימשך ההליך זמן רב יותר. גם השופט הינו אנושי ובסופו של יום יהיה עליו לברר לעמקם של דברים את המצב העובדתי בשטח לפני שיספק מענה משפטי ראוי למצב.

האם מחלקים את קרן הפנסיה?

התשובה העקרונית היא שיש לחלק כל פרט רכוש שנצבר תוך חיי הנישואין או החיים המשותפים ובין השאר גם את החסכונות הפנסיוניים. האם תמיד יש לחלק את הפנסיה שווה בשווה? התשובה היא שלילית שכן בהחלט יתכן וחלק ניכר מהסכום הצבור מקורו בעבודה שנעשתה לפני או אחרי תקופת הקשר.

איך מחלקים פנסיה?

מדובר בחישוב לא פשוט ורצוי מאוד להיעזר באיש מקצוע לצורך ביצועו באופן מדויק. הדבר נעשה באופן מסורתי על ידי רואה חשבון או יועצים פנסיוניים אשר מספקים מסמך המכונה “פסיקתא” במסגרתו מסביר איש המקצוע מה הם הנכסים הרלוונטיים ובאילו אופנים ניתן לחלקם.

האם בן זוג שבגד זכאי לקבל את חלקו ברכוש המשותף?

בניגוד לכתובת האישה, הרכוש המשותף מהווה חד משמעית חלק מרכושו של בן הזוג הבוגד. כאמור בניגוד לדין היהודי, החוק הישראלי לא רואה בבגידה רומנטית פשע הנושא עמו סנקציה. לכן לא משנה כמה רע היה בן הזוג, או כמה פעל באופן לא מוסרי, החוק לא מאפשר סעד של פגיעה בחלק המיועד לו מתוך הרכוש המשותף.

יובהר כי בהחלט ניתן לנסות ולתבוע את בן הזוג עבור לדוגמה נזקים פיזיים, כלכליים או נפשיים (מוכחים) שנגרמו לבן הזוג השני בשל הבגידה. אך הדבר לא מעלה או מוריד מזכותו הראשונית של בן הזוג הבוגד לקבל את חלקו הראוי מהרכוש המשותף.

האם דירה שהתקבלה בירושה נחשבת כרכוש משותף?

דירת מגורים שעברה בירושה לידי מי מבני הזוג ואשר אינה משמשת את בני הזוג, באופן רגיל אינה מהווה חלק מהרכוש המשותף ותישאר בידי בן הזוג הרלוונטי. עם זאת, כאשר בחרו בני הזוג להתגורר בבית המשותף ואל הסדירו את העניין במסגרת הסכם ממון, בהחלט עשויות לעלות טענות כי בני הזוג התכוונו לשתף גם את דירת המגורים. רצוי מאוד להיוועץ בעורך דין העוסק בדיני המשפחה לפני שמבצעים כל פעולה הנוגעת לנכסי מקרקעין המצוי בידי מי מבני הזוג, לפעמים טענה מקורית עשויה להוביל תוצאות משפטיות הרות גורל, יש דברים שלא כדאי לחסוך בהם.

רכוש קודם והלכת השיתוף?

ברמה העקרונית רכוש שמקורו בחיים שלפני הנישואין או הכניסה לקשר הזוגי עשוי שלא להוות חלק מהרכוש המשותף לחלוקה. עם זאת הדבר אינו מובטח ולא פשוט כלל ועיקר. ככל וקיים רכוש שכזה, רצוי מאוד ליישם הסכם ממון שיגן על הביטחון והשקט של כל אחד מבני הזוג בהלך חיי הקשר.

בכל הנוגע לניהול של הליך גירושין בין בני זוג, כעת אתם עומדים למצוא את עצמכם מנסים לתמרן בין אפשרויות של חלוקת רכוש ביניכם. כיום ישנן יותר ויותר אפשרויות אשר יכולות להיעשות בצורה תקינה בעזרת ייעוץ עם עורך דין לענייני גירושין. בנוסף, ישנה חשיבות לכך שתמצאו את הדרך ליצור הסכם שיגרום לשני הצדדים להיות מרוצים. כך תוכלו להימנע בהמשך הדרך מניהול מחלוקות המלווה באי הסכמה ביניכם. לבסוף, זהו נושא הכולל בתוכו עיסוק לא קל עם בירוקרטיה ומסמכים שונים. תצטרכו לצבור ידע על החוקים והתקנות הקיימות כיום. על מנת שתוכלו לקבל את המגיע לכם, עליכם לעשות שיעורי בית.

איך מתבצע הליך חלוקת הרכוש בין בני זוג בהליך גירושין

חלוקת רכוש בין בני זוג בתהליך גירושין היא אחד השלבים הקשים והבלתי נעימים, יש לומר בניסיון הסדרת ענייניהם בעקבות פירוק התא המשפחתי. מה שמשפיע על אופן חלוקת הרכוש, הוא יחסיהם של בני הזוג, מהי עילת הגירושין? האם הם בהסכמה או שמא צד אחד עדיין מעוניין בשלום בית. כל אלה ישפיעו על ההתנהלות ולעתים גם על התוצאה של חלוקת הרכוש. גם מקורם של הכספים, הנכסים והרכוש המשותף רלבנטיים. סביב הנושא של חלוקת הרכוש, ניטשים לא פעם קרבות מרים ומכוערים, אולם פנייה לעורך דין לענייני משפחה הבקיא ברזי המשפט ובעריכת הסכם ממון מקיף ומפורט, יכולה לחסוך הרבה זמן וכסף.

מה קובע חוק יחסי ממון בקשר לחלוקת הרכוש?

חוק יחסי ממון התשל”ג – 1973 חל על זוגות שנישאו החל מהתאריך 1.1.1974 והוא מחליף את הלכת השיתוף שהייתה נהוגה עד תאריך זה. הלכה זו, הורתה על חלוקה שווה של הנכסים בין בני הזוג גם אם צד כלשהו הגיע אתם לנישואין או שהתקבלו כמתנה או ירושה. חוק יחסי ממון בא להחליף את הלכת השיתוף שהייתה נהוגה עד לחקיקתו. מטרתה היא להסדיר את חלוקת הרכוש בין בני הזוג.

חוק יחסי ממון קובע, כי באם יסתיימו הנישואין, יקבל כל אחד מבני הזוג מחצית מהנכסים הכוללים חסכונות, זכויות סוציאליות, ונכסים שנרכשו בתקופת הנישואין, אולם הם אינם רשאים לקבל נכסים או רכוש שהיו בבעלות בני הזוג לפני הנישואין או שניתנו להם בירושה או במתנה, וכן גמלה שמקבל אחד מבני הזוג או שניהם. (כפי שהנחתה קודם לכן הלכת השיתוף וזה ההבדל בינה לבין החוק)
סעיף 5 בחוק יחסי ממון קובע כי עם פקיעת הנישואין, עקב גירושין או מוות של אחד מבני הזוג, כל אחד מהם זכאי למחצית השווי של כלל נכסיהם. להבדיל מהלכת השיתוף שהורתה באופן גורף על חלוקה שווה בשווה, חוק יחסי ממון מתייחס לחריגים ומבדיל בין רכוש משותף שנצבר במהלך הנישואים, לבין רכוש או נכסים שהיו לכל צד מבני הזוג לפני הנישואין, שהתקבלו במתנה או עברו אליהם בירושה. אלה לא נכללים ברכוש המשותף בעת הפרידה, אלא אם כן יש הסכם ממון שמורה על כך. היעדר הסכם ממון יוצר את איזון המשאבים של חלוקה שווה בשווה מכלל הנכסים כאמור למעט נכסים כמו מתנה, ירושה ושנרכשו טרם הנישואין.
במקרה למשל שהבעל מקבל במתנה בית, ובעת גירושין גרושתו תובעת חלק ממנו, לא יתקיים איזון משאבים והבעל לא חייב לתת לה חלק בו, אלא אם כן תוכיח האישה כי מראש הייתה כוונה לתת גם לה את הבית.

הגדרת הרכוש היא הקובעת ומה עם ירושה?

הגדרת הרכוש היא זו הקובעת את חלוקת הרכוש. יש רכוש של האישה, רכוש של הבעל ורכוש משותף. מחלוקת בנושא זה בעת גירושין, תוכרע ע”י הגדרת הרכוש. רכושה של האישה יישאר שלה, רכושו של הבעל יוותר לו, והרכוש המשותף יחולק ביניהם בהתאם לחוק. למרות בהירותו של החוק, עדיין ניטשים לא מעט מלחמות סביב הגדרת הרכוש המשותף בתהליך גירושין.
סעיף 5 לחוק יחסי ממון קובע, כי כל רכוש שהתקבל בירושה, לא אמור להתחלק בין בני הזוג והוא יוותר ליורש החוקי. אבל היו מקרים שהגיעו לבית המשפט, בו טענו בני זוג כי למרות קיומו של הסעיף, הם תובעים את חלקם בירושה. טענה זו נבחנה לא פעם בבתי המשפט אשר ראו אפשרות שיש בני הזוג רוצים להחליט אחרת מהחוק, וגם להפוך נכס שרכשו לפני הנישואין או שקיבלו בירושה או במתנה לרכוש משותף, אבל על תובע החלק להוכיח כי הייתה כוונה לשותפות זו בנכס או ברכוש.

חלוקת רכוש לזוגות שנישאו לפני ה- 01.01.1974

על בני זוג שנישאו לפני 1.1.1974, חלה ההלכה הידועה בשם ,הלכת השיתוף”. זו קובעת כי רכושם של בני זוג החיים יחד ומנהלים משק בית משותף, ונצבר במהלך חייהם המשותפים, גם נכסים הרשומים על שם אחד מהם, הנם רכושם המשותף. אם בעת גירושין, צד כלשהו חולק על כך, עליו להוכיח זאת. כאמור חוק יחסי ממון לא חל על זוגות אלה.
גם מתנה שקיבלו מי שנישאו לפני התאריך הנ”ל, עפ”י הלכת השיתוף שייכת לשניהם, ובעת גירושין תחולק ביניהם, אלא אם כן יוכיח בעל המתנה כי הוא קיבל אותה לבדו ומעולם לא הייתה לו כוונה לשתף את הצד השני בה.

חוקים ישנים וחוקים חדשים

חוק יחסי ממון תשל”ג משנת 1973 קובע כי זוגות נשואים שנכנסים להליך של גירושין בסופו של יום יחלקו את הרכוש הקיים ברשותם באופן שווה. כאשר אנחנו מדברים על רכוש, אנחנו אכן כוללים בדבר את האפשרויות הבאות:

  1. נכסים.
  2. ממון.
  3. חסכונות.
  4. מקרקעין.
  5. מיטלטלין.
  6. מניות.
  7. קופות גמל.
  8. זכויות פנסיוניות.
  9. נכסים עסקיים ומוניטין עסקי ואישי.

ישנם מקרים מיוחדים ואישיים שיכולים ליצור מצב אחר. רוב המקרים נגמרים להם בחלוקה מאוזנת בין בני הזוג. אלו מכם שהתחתנו לפני שנת 1973, עומדים לחלק את הרכוש ביניכם בעזרת ההוראה הבאה. בני הזוג יצאו מההסכם עם רכוש איתו הגיעו לפני הנישואין. בנוסף הם יוכלו להשאיר אצלם מתנות או ירושות שניתנו להם. אפשרות זאת נקראת לה הלכת שיתוף.

מה הם ההסכמים השונים שאפשר לכתוב בחלוקת רכוש בגירושין

בכל הנוגע לחלוקה פשוטה של רכוש בין בני הזוג העומדים להתגרש, ישנו צורך להשתמש בהסכמים חוקיים המקלים על התהליך ומקצרים את פרק הזמן. ישנם כמה הסכמים שבני הזוג יוצרים בינם לפני תחילת הנישואין ולאורך הקשר. כעת נרצה להסביר על המוכרים שבהם. ההסכם הנפוץ ביותר הוא הסכם ממון. זהו דבר שנעשה כאשר ישנה אהבה בין האנשים ורצון לדאוג לכך שכל צד יצא מהגירושין כאשר יש לו רכוש מסוים. הסכם הממון נעשה בעזרת עורך דין וכולל סעיפים מפורטים על חלוקת הרכוש. הסכם נוסף הקיים לו נקרא הסדר איזון משאבים. דבר זה אומר שבני הזוג מבינים שהם עומדים להגיע אל גירושין ועליהם להיערך לאפשרות שכזאת. במצב זה, בני הזוג חותמים לפני הגירושין את הסכם זה על מנת שכאשר הקשר הדבר, הדבר יקרה לו בצורה פשוטה.

האם ילדים הם פרמטר בחלוקת הרכוש

בכל הנוגע לאפשרות ליצור מצב בו קשר המכיל בתוכו ילדים הסתיים לו בצורה טובה, ישנו צורך להבין כי פעמים רבות חלוקת הרכוש נקבעת לפי המשמורת המשותפת שלכם. כך למשל, אם ישנה משמורת חד צדדית הרי שיהיה צד אחד שיקבל כמות גדולה יותר של רכוש. אנחנו מדברים על מצב בו האם או האב מבלים את רוב הזמן שלהם בהשגחה על הילדים שלהם. הם אלו שיממנו את החיים שלהם כאשר הדבר כולל תשלום למסגרות השונות. בנוסף, הצד השני יצטרך לשלם מדי חודש תשלום של מזונות. יש להבין כי מקרים הם שונים אחד מהשני. עורך דין טוב לענייני גירושין יכול לנהל מקרים מורכבים של חלוקת רכוש המערב בתוכו תשלומים הקשורים לגידול ילדים.

תפקידו של עורך דין גירושין בענייני חלוקת רכוש

במקרים של חלוקת רכוש בין בני הזוג במקרה של גירושין, נוצר לו מצב בו יש שני צדדים המבקשים לקבל כמות מסוימת של רכוש כספי. על מנת שהדבר לא יגרום לחוסר הסכמה מתמשך, הדבר דורש עבודה לצד בעל מקצוע בדמות של עורך דין גירושין. במקרה שכזה , המומחה נכנס לנעליים של מגשר העוסק במשא ומתן. עורך הדין יושב ביחד עם בני הזוג, מספר פעמים לפי הצורך עד שנוצר לו הסכם העונה על הצרכים של שני הצדדים. בנוסף זהו אדם בעל ניסיון בעל יכולת להציע כיצד לפעול על פי מקרים קודמים שהוא ניהל בעבר. ישנם חוקים המתייחסים לאפשרות של חלוקת רכוש במקרים של גירושין. עורך דין איכותי הוא בקיא בנושא ובעל ידע רב. כך עצות שלו יצרו הסכם שהוא תקין.

חלוקות שונות של רכוש מקרקעין

מה זה בעצם רכוש מקרקעין

המונח מקרקעין מתייחס לרכוש שאין ביכולתכם להזיז אותו ממקום למקום. לרוב אפשרות זאת מתייחסת לדירות ובתים שבהן אתם גרים למשך פרקי זמן שונים בחייכם. בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים מצליחים לרכוש בתי מגורים מכיוון שהדברים הפכו לזולים יותר. הממשלה החלה בבניה של דירות שונות ברחבי המדינה וכך נוצרה אפשרות שכזאת. תחום נוסף שאנשים רבים משתמשים בו הוא קניית בתים למען השקעה וקבלת הכנסה פסיבית. על כל פנים, החזקה בבתים הוא דבר שניתן ליהנות ממנו. כך חלוקה של רכוש מקרקעין הוא דבר שתצטרכו לדון בו בעת הליך הגירושין ביניכם.

כיצד ניתן לחלק רכוש מקרקעין בהליך גירושין

אחת הבעיות היותר גדולות בכל הנוגע לחלוקה של דירה, היא ההבנה כי מדובר במקום אשר בעבר אכלס את הזוג ביחד, אך כעת רק אחד מכם יכול להישאר בו. כך נשאלת השאלה, מי הוא האדם שנשאר לגור במקום זה. ישנם שיקולים שונים לתשובה לשאלה הקיימת בכותרת פסקה זאת. יש לדעת כי פעמים רבות, אחד מהצדדים דווקא יכול להרוויח מכך שבן הזוג השני קיבל את הדירה. בנוסף לכך, ישנה את האפשרות למכור את הדירה ופשוט לחלק את הרווחים מהמכירה שלה.

חלוקת דירה במקרה של גירושין עם ילדים

כבר הספקנו להזכיר במאמר זה את האפשרויות השונות המתקיימות להן סביב גירושין של זוג אשר יש לו ילדים משותפים. בכל הנוגע לחלוקת הדירה כאשר ישנה משמורת חד צדדית, נהוג להשאיר את הדירה לאדם המשגיח על הילדים. כך ניתן להרוויח אפשרות בה הילדים נשארים בסביבה שהיא מוכרת ונוחה להם. למרות ששגרת הילדים עוברת טלטלה לא קלה בגלל מקרה הגירושין, הישארות בבית שלהם יכולה בהחלט להקל על הדבר. בנוסף, כאשר אחד מהצדדים צריך להעביר תשלומי מזונות, הוא יוכל לשלם פחות כסף כאשר הדירה נשארת אצל בן הזוג השני. יש לשקול את אפשרויות אלו בניסיון חלוקת הדירה ביניכם.

מכירת הדירה לצד ג’

כאמור, ישנה אפשרות למכור את הדירה לצד נוסף. בעזרת אפשרות זאת תוכלו להגיע למצב בו אתם מקבלים סכום כסף זמין בצורה ישירה לחשבון הבנק שלכם. מצד שני, הדבר אומר כי תישארו ללא בבית כך שישנו צורך לפעול על מנת למצוא מקום מגורים חדש. ברגע שמכרתם את הנכס שלכם, הדבר הופך לסכום כספי לכול דבר וכעת תצטרכו לחלק אותו בצורה שווה ביניכם. בנוסף, בעזרת מכירה שכזאת תוכלו להימנע ממקרה לא נעים בו תיווצר חוסר הסכמה בין שני הצדדים.

חלוקת רכוש מיטלטלין בין בני הזוג

הסבר על המושג מיטלטלין

אז אם בפסקאות הקודמות עסקנו ברכוש מסוג מקרקעין שלא ניתן להעביר אותו ממקום למקום, כעת נבקש לעסוק ברכוש מסוג מיטלטלין. במקרה זה אנחנו מדברים על מוצרים שהם כאלו שניתן להעביר אותם ממקום למקום. הדבר יכול להתחיל בתכשיטים יוקרתיים, להמשיך במכשירי חשמל ולהגיע אל רכבים ששירתו אתכם לאורך השנים. בנוסף, מדובר ברכוש שלרוב נרכש בסכום מסוים והמחיר שלו אינו עולה או משתנה ככל שהשנים עוברות. בכל מקרה, רכוש שכזה נמצא גם הוא בבעלות של בני הזוג וגם אותו תוכלו לחלק ביניכם בעת הליך הגירושין.

כיצד מחלקים את הרכוש בין בני הזוג

המקרה המיוחד של רכוש מיטלטלין יכול להיות מורכב למדי שכן אין אנחנו מדברים על סכומי כסף מדויקים. בנוסף , ישנו רכוש בעל ערך אמוציונלי הגורם לאחד מבני הזוג להרגיש צורך להחזיק בו. כך הצעד הראשון לחלוקה נוחה של הרכוש בין שני הצדדים, הוא הכנת רשימה מסודרת ובה כתוב כל מוצר ומוצר הקיים בבעלות שלכם. גם במקרה זה קיימת מורכבת שכן נשאלת השאלה, האם מוצרים קטנים ופשוטים צריכים להיכנס לרשימה גם כן? זהו המקום להתייעץ עם עורך דין לענייני גירושין בעל הבנה ספציפית בתחום המיטלטלין.

שמירת המיטלטלין לאורך התהליך

אפשרות נוספת בעייתית היכולה להתקיים בעת הליך הגירושין, היא החזקת רכוש של אחד מהצדדים מבלי רצון לשחרר את הדבר. לעיתים אפשרות זאת יכולה להתקיים בעזרת תופעה הנקראת “הברחת רכוש מיטלטלין”. כך בן או בת הזוג לוקחים את המוצר לעצמם ואף מסתירים את הדבר לאורך הליך הגירושין. לכן העצה שלנו היא ליצור רשימה מסודרת, דבר זה יכול לעזור לכם לזכור באופן מדויק מהו הרכוש שאתם יכולים לחלוק ביניכם.

תפקיד בעלי המקצוע בחלוקת רכוש מיטלטלין

כאשר אתם נמצאים במצב בו ישנו צורך להבין, כיצד יהיה ניתן לחלק את הרכוש ביניכם, ישנו צורך להיעזר באנשי מקצוע בעלי ידע בתחום. לרוב תצטרכו להשתמש בעורך דין לענייני גירושין מומחה פיננסי בעל ידע בהערכת מחיר כספי לרכוש קיים. המומחה יכול להביט על המוצרים השונים ולהבין מהו השווי הכלכלי שלהם. עורך דין עובד בצורה רחבה יותר מאחר שהוא יכול לשבת עם בני הזוג ולשמוע את השיקולים השונים הקיימים בעת חלוקת הרכוש. כך הוא מסוגל להכניס לתהליך סעיפים אישיים יותר הקשורים למקרה שבתוכו הוא פועל.

שימוש בהסכם ממון

גם כאן תוכלו להיעזר בהסכם ממון שיצרתם ביניכם מבעוד מועד, על מנת להחליט כיצד יהיה ניתן חלק את הרכוש בצורה נעימה. למעשה, מסמך שכזה נוצר בדיוק בשביל אפשרות ייחודית זאת. כך תוכלו לדעת מראש, מי הוא האדם שהוא המחזיק החוקי במוצרים מסוימים. כמובן ישנו רכוש רב שרכשתם בצורה משותפת במשך הנישואין ביניכם. אך הסכם ממון יכול בהחלט לעזור להבין כיצד חלק מהרכוש יתחלק ביניכם בסופו של התהליך.

חלוקה של כסף וחשבונות הבנק בין בני הזוג

המקרה המיוחד של חלוקת כספים

בכל הנוגע לחלוקת כספים בין בני הזוג, הרי שמדובר במקרה מורכב ומיוחד שישנו צורך להבין את המשמעויות השונות הקיימות בו. זהו איננו רכוש פיזי קיים שאפשר לראות במו עינינו. פעמים רבות ישנם מקרים בהם אחד מבני הזוג מרוויח כמות כסף גדולה יותר מבן הזוג השני. בנוסף ישנה את האפשרות של נכסים שיכולים לתת לכם הכנסה פסיבית בהמשך הדרך. כך, כאשר תרצו לחלק את הדבר ביניכם, תוכלו למצוא את עצמכם נתקלים בקשיים ובחוסר הסכמה.

חלוקת כספים בין בני זוג מחשבון בנק יחידני

למרות שנכנסתם תחת ברית הנישואין, ישנו מצב בו תחליטו כי כול אחד מכם מחזיק חשבון בנק משלו. תופעה זאת הופכת לנפוצה יותר בשנים האחרונות. אך אין זה אומר כי כאשר אתם נכנסים להליך גירושין, תצטרכו לצאת אך ורק עם הכספים הקיימים בחשבון האישי שלכם. לעיתים אחד החשבונות מכיל בתוכו סכומים ששני בני הזוג פעלו ביחד על מנת להרוויח אותם. בפעמים אחרות, תוכלו למצוא שכר שהגיע על מנת ששני בני הזוג ייהנו ממנו ואף הדבר ישמש למטרות משותפות. על מנת להבין כיצד תוכלו לחלק את הכסף ביניכם, למרות שהוא נמצא בחשבון בנק אחד, ישנו צורך להיעזר במומחה בעל ידע בנושא שכזה.

שימוש במסמכים רשמיים

גם במקרה של חלוקת כספים, תוכלו להשתמש בהסכם ממון ובשאר מסמכים המכילים בתוכם הסכמות שנוצרו ביניכם על חלוקת כספים. לרוב, לאורך הליך הנישואין זוגות אינם נוהגים לעבוד באופן צמוד עם עורך דין. ישנה הסכמה בעל פה על הדרך בה הכספים מחולקים להם על מנת לשרת צרכים שונים הקיימים בחיים המשותפים. לכן מקרה הגירושין יכול להפוך למורכב ולא נעים. ברגע שתפעלו לצד מסמכים רשמיים, תוכלו להגיע למצב בו הרכוש יחולק בדרך בה שני הצדדים הסכימו על כך מראש.

הצורך בפעולות חוקיות ופשוטות

בכול הנוגע לחלוקת הכספים ביניכם, ישנן פעמים בהן אחד מהצדדים ירצה לפעול בצורה נמהרת על מנת לקבל סכום כמה שיותר גדול. לעיתים הדבר יכול להתבצע בכך שהכסף יועבר לחשבונות בנק במדינות זרות. יש לזכור שמקרה של גירושין מביא לכך שכלל הרכוש שלכם מגיע בפני שופט וגופים רשמיים המחליטים על החלוקה שלו. בכול מקרה של פעולה הסותרת את החוק, תוכלו לקבל עונש מסוים בהתאם. לכן ההצעה הפשוטה היא להימנע מפעולות נמהרות שתצטערו עליהן לאחר מכן.

 

הסבר מפי עורך דין טל טאוב לגבי חלוקת רכוש בגירושין

היום אנחנו נדבר קצת על גירושין וחלוקת רכוש קודם כל נשאל את עצמנו 10 דקות מיועד לחלוקה האם מדובר במקרקעין האם מדובר במקרר או בשפה שיש לנו בבית התשובה היא כמובן שכל רכוש השייך לבני הזוג יורד לחלוקה האם הרכוש עכשיו ברכוש פרטי של צד אחד עם הרכוש נחשב רכוש משותף אלו שאלות לא פשוטות שלפעמים התשובה עליה מורכבת אז ראשית נתחיל ונגיד שלאורכו שהבאתם מלפני הנישואים נשאר שלכם זאת אומרת זה הוא רכוש פרטי אם הבאתם דירת מגורים למשל ואתם לא גרים בה דירה להשקעה לצורך העניין הדירה זו לרוב לא תחשב לדירה משותפת אם אתם רכשתם דברים תוך כדי החיים המשותפים או שאתם צברתם זכויות תוך כדי החיים המשותפים זכויות בעבודה זכויות אחרות אז הזכויות האלו ועל הדברים האלו שאתה מפחד סתם כי אני אחשוב רכוש משותף לכל דבר ועניין רק שאתם ביחד דירה ולקחת משכנתא אם אתם רק שאתם ביחד רכב אם אתם עובדים באיזה שהיא עבודה וקרן השתלמות הצטברה לה לאורך השנים אצל מי ממכם הדברים האלו יחשבו לרכוש משותף ואם לא תחליטו אחרת זאת אומרת אם לא תחתמו ביניכם הסכם הסכם ממון הסכם נישואים על פי חוק ועל פי חוק אכן במרבית המקרים הרכוש הזה חשב לרכוש משותף אז מה עושים אם אתם עדיין בקשר טוב ואתם רוצים להבטיח שהקשר אצלך ושיהיה לכם שקט וביטחון ב מה קורה היום ומה היקר אולי בעתיד אם לא עלינו תחליטו להיפרד ככל הנראה הדבר הכי נכון שאתם יכולים לעשות לטובת הזוגיות שלכם זה הסכם ממון זה הסכם שיסדר אחד איך אתם חיים היום בשתיים מה יקרה אם אתם תחליטו בכל זאת ואם הגיעו מים עד נפש וניסיתם הכל ובכל זאת החלטתם שהגיע הזמן לפרק את החבילה כאן המשחק או יותר מורכב זה מאוד תלוי איך הצד השני מגיב האם יחסים טובים עם היחסים פחות טובים במידה ביחסים טובים אני מאוד ממליץ לכל מי שדופק על הדלת אצלנו במשרד לגשת להליך גישור לנסות להגיע להסכמות והבנות כי אין מה לעשות עליך הרבה יותר נקי הרבה יותר עגול הרבה יותר מהיר והתוצאה שלו גם אם היא לא תמיד יותר טובה מבחינה כלכלית היא הרבה יותר טחינה שיט התוצאה הרבה יותר מתקבלת מצד הצדדים ואף אחד מהצדדים לא אמור להרגיש לא נכון אם באמת הדבר הסתיים בהליך גישור לפעמים לצערנו הליך גישור או כל מיני הליכים אחרים שמובילים להסכמה ולהסכם לא יכולים להצליח או לא מצליחים ואנחנו נאלצים לפנות לבתי המשפט וכן שוב יש גישות שונות המשרד שלנו מתמחה בהליך גירושין המשחק שלנו עוסק רבות בתחום ואם אין ברירה אז אין ברירה וכשמגיעים לבית משפט המטרה היא להשיג תוצאות משפטיות וכדי להשיג תוצאות משפטיות צריך לדעת הזכויות שלכם צריך להכיר בחורות שלכם מצד אחד אבל מצד שני גם לדעת איך לקבל את מה שמגיע לכם לקבל בלי לחם וילחם כמו שצריך ועד הסוף אז חברים יקרים אם אתם עדיין בקשר טוב תעשו סתם המון ותחסכו לעצמכם את כל הבלגן וכל החששות אם אתם כבר הגעתם למצב שאתם לא יכולים יותר to install יאשר את זה תנסו לעשות את זה בעצמכם תנסו להגיע להבנות תחזרו איש מקצוע ומגשר עדיף מגשר שהוא גם עורך דין ואם כלו כל הקיצים הליכי הגירושין לבתי המשפט ובתי הדין הרבניים תמיד מהווים אופציה ולשם ככל הנראה פניך מועדות.

לסיכום, בכול הנוגע לאפשרות של חלוקת רכוש מסוגים שונים בין בני הזוג במקרה של גירושין, הרי שיש להבין כי קיימים להם שלל מקרים בעלי מורכבויות שונות. המאמר אשר נכתב כאן, מכיל בתוכו עצות ומידע על מנת שתוכלו לדעת כיצד לפעול על מנת שתגיעו להסכמה מהירה ונעימה. אנו מבינים כי זהו מקרה בו הנישואין היציבים שלכם הופכים לקרקע לא מוכרת של גירושין. לכן, ישנה עדיפות לכך שתצברו כמה שיותר ידע. כך תרגישו בטוחים יותר כשתצטרכו לבצע פעולות כאלו ואחרות.

 

חלוקת רכוש בגירושין
חלוקת רכוש בגירושין

 

סיפור שלא היה: עורך דין גירושין טל טאוב המסע לחלוקת רכוש בגירושין

פעם, בעיר השוקקת תל אביב, גר עורך דין גירושין בשם טל טאוב. טל נודע במומחיותו בטיפול בתיקי גירושין מורכבים, ובפרט בתיקי חלוקת רכוש. לקוחותיו ביקשו את הדרכתו ותמיכתו במהלך התהליך הקשה של פירוק חייהם משותפיהם לשעבר.

יום אחד קיבלה טל טלפון מאדם במצוקה בשם דניאל כהן. דניאל היה יזם מצליח שבנה עסק משגשג במהלך 10 שנות נישואיו לאשתו שרה. כשהיחסים ביניהם הידרדרו ללא תקנה, הם קיבלו את ההחלטה הקשה להגיש תביעת גירושין. עם זאת, חלוקת הנכסים המשמעותיים שלהם נראתה כאתגר בלתי עביר.

בהתלהבות למצוא פתרון הוגן והוגן, פנה דניאל לטל לקבלת סיוע משפטי. הם קבעו פגישה במשרדו של טל, השוכן בין גורדי השחקים הנישאים של הרובע הפיננסי של תל אביב.

עם כניסתו של דניאל ללשכתו של טל, נתקף בו אווירת המקצועיות והרוגע שמילאו את החדר. טל, גבר גבוה ומכובד עם חיוך חם, בירך אותו והזמין אותו לשבת.

במהלך פגישות רבות, טל התעמק בפרטים המורכבים של מצבם הכלכלי של דניאל ושרה. הם דנו בפורטפוליו הנרחב של הנכסים, כולל פנטהאוז תל אביבי מפואר שלהם, וילת נופש בהרצליה ונכס רווחי להשקעה בירושלים. טל בדק בקפידה את חשבונות הבנק המשותפים, ההשקעות וקרנות הפרישה שלהם.

התברר ששרה תרמה משמעותית להצלחת העסק של דניאל במהלך נישואיהם. היא ניהלה את הכספים של החברה, טיפחה קשרי לקוחות וסיפקה תמיכה בלתי מעורערת לאורך כל דרכם. טל הדגיש את החשיבות של התחשבות בתרומתה המהותית של שרה בקביעת חלוקת הנכסים.

בהדרכת טל, דניאל יצא למסע של הרהור עצמי. הוא הבין שהגירושין אמנם יביאו לקץ הקשר הזוגי שלהם, אבל זה לא שלל את ההיסטוריה המשותפת והמאמצים הקולקטיביים שהובילו לשגשוגם.

טל ניהלה משא ומתן מיומן עם עורך דינה של שרה, ודאג לחלוקה הוגנת ומאוזנת של נכסיהם. הוא הדגיש את עקרונות ההגינות וההגינות, תוך הקפדה על יחס של כבוד והתחשבות בשני הצדדים.

לאורך התהליך, טל סיפקה לדניאל ביטחון, הסבירה את המורכבות המשפטית והתווה תוצאות אפשריות. הוא ענה בסבלנות לשאלותיו של דניאל, ועזר לו להבין את השלכות המס האפשריות, ואת ההשלכות הכספיות ארוכות הטווח של תרחישי חלוקת רכוש שונים.
עם הזמן החל דניאל לראות בגירושים לא סוף, אלא התחלה חדשה. בתמיכתו של טל הוא זכה לתחושה חדשה של בהירות וכיוון. הוא הבין שהחלטה הוגנת תאפשר גם לו וגם לשרה להתקדם בחייהם, באופן עצמאי אך ביציבות כלכלית וללא מרירות.

לבסוף, לאחר חודשים של משא ומתן, דניאל ושרה הגיעו להסכם פשרה ששני הצדדים מצאו משביע רצון. נכסיהם חולקו באופן שהכיר בתרומתו של כל אחד מבני הזוג, כמו גם בצרכיו האישיים לעתיד.

ביום שבו הסתיימו הגירושים, דניאל חש ערבוביה של רגשות. הייתה הקלה שהתהליך הסתיים, אבל גם קורטוב של עצב על סוף פרק בחייו. טל, תמיד אמפטית ומבינה, סיפקה נוכחות מנחמת, והזכירה לדניאל שחלוקת הרכוש היא בסך הכל הליך משפטי, נפרד מהזיכרונות והחוויות שחלקו.

בסופו של דבר, המומחיות, ההכוונה והמחויבות הבלתי מעורערת של טל לטובת הלקוח שלו עזרו לדניאל לנווט בשטח המורכב של חלוקת הרכוש. המסירות של טל להבטיח תוצאה הוגנת אפשרה לדניאל ולשרה להיפרד בכבוד הדדי, בתקווה לבנות חיים חדשים מלאים באושר ושגשוג.

כשדניאל יצא ממשרדו של טל, הוא ידע שעשה את הבחירה הנכונה בבקשת עזרתו המשפטית. טל טאוב לא רק היה עורך דין גירושין אלא גם הפך לאיש סוד מהימן, מלווה אותו בתקופה קשה ועזר לו למצוא דרך לעתיד מזהיר יותר.

השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם
חלוקת רכוש בגירושין

אין האמור לעיל באתר זה מהווה ייעוץ משפטי, יתכן כי המידע המצוי באתר זה אינו מעודכן או מדויק ועל כן אין להסתמך עליו. השימוש במידע המצוי באתר זה הינו באחריות הקורא בלבד.

כל מה שצריך לדעת על חלוקת רכוש בגירושין
שיתוף המאמר חלוקת רכוש בגירושין בערוצים השונים
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Print
Email

תפריט נגישות

השאר פרטים ליעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד